<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Venter høy etterspørsel i «kritisk viktig» marked

Transocean-sjefen ser bedring på ultradypt vann i flere markeder, deriblant Mexicogulfen og Brasil. Nordsjø-markedet er imidlertid fortsatt hetest, og der skal ratene videre opp i år. 

    Publisert 20. feb. 2019 kl. 13.45
    Oppdatert 20. feb. 2019 klokken 13.46
    Lesetid: 3 minutter
    Artikkellengde er 617 ord

    - For første gang på mange år er vi i samtaler med flere kunder angående kommende prosjekter i den amerikanske delen av Mexicogulfen som vil kreve at flere rigger returnerer til arbeid i dette kritisk viktige markedet, uttalte konsernsjef Jeremy Thigpen i Transocean tirsdag, ifølge SeekingAlpha.Transocean har nylig boret den første ultradypvannsbrønnen for BHP i Mexico med boreskipet «Deepwater Invictus», og er i prosessen med å mobilisere et annet boreskip, «Deepwater Asgard», til et oppdrag i regionen for Murphy Oil.- I tillegg er det sannsynlig at vi vil flytte et tredje boreskip til den tidligere uutnyttede delen av Mexicogulfen med oppstart av boring for en «supermajor» innen utgangen av året, sa Thigpen. - Veldig etterspurtTransocean har to boreskip under bygging ved Jurong-verftet i Singapore. Det ene av disse ble nylig tildelt en femårig kontrakt med Chevron som gir et estimert bidrag til ordrereserven på hele 830 millioner dollar, eller rundt 7,3 milliarder kroner. Oppstart av kontrakten i Mexicogulfen er i 2021.Med doble utblåsningsventiler som kan håndtere 20.000 psi, blir det nye boreskipet den første flyteriggen noensinne som er godkjent for operasjoner med et slikt trykk.- Det er flere muligheter som krever 20.000 PSI-sertifisert utstyr i den nedre tertiæren av den amerikanske Mexicogulfen. Derfor ville vi ikke blitt overrasket over å se mer etterspørsel for denne «game changing» teknologien i månedene og årene fremover, uttalte Thigpen tirsdag.På spørsmål fra analysesjef Eirik Røhmesmo i Clarksons Platou Securities om det er rimelig å anta at det andre nybygget vil bli valgt til disse mulighetene, svarte Thigpen:- Vi er åpenbart i samtaler om den riggen for øyeblikket. (…) Den kommer til å være en veldig etterspurt når den er levert, tror vi.Venter sambatakterI tillegg til Mexicogulfen, ser Transocean også store muligheter på dypt vann i Brasil fremover.- I Brasil er vi glade for å se at Petrobras har åpnet for anbud for flere prosjekter med oppstart så tidlig som i andre halvdel av 2019.- Vi håper å vinne noe av dette arbeidet og ha flere rigger som borer for Petrobras innen årsskiftet, sa Thigpen som lar seg oppmuntre av å se økende etterspørsel i regionen drevet av internasjonale oljeselskaper som er i ferd med å gå videre med prosjektene sine.Videre ser selskapet økende etterspørsel i både Vest-Afrika, samt i deler av Asia, inkludert Australia.Selskapet kan også fortelle at det nå er i diskusjoner med kunder om å betale for reaktivering, klassing og oppgraderinger rigger.- Og kanskje viktigst av alt er vi i ferd med å løfte dagratene i ultradypvannsegmentet, uttalte Thigpen som dermed mener at markedet er på god vei til å bli mer bærekraftig. Best i hardt værPositiv utvikling i en rekke dypvannsmarkeder er lovende for fremtiden, men aller best er det i de såkalte «harsh environment»-markedene i Norge og Canada der det fortsatt er stramt for de mest avanserte riggene, påpekte Thigpen.- Faktisk talt er det ingen gjenværende markedsførbar kapasitet i disse to regionene der vi kan se basisdagratene, som midlertidig har hatt et tak på rundt 300.000 dollar før bonuser, bevege seg høyere ettersom vi beveger oss gjennom året og inn i 2020.- Og i Storbritannia, som signeringen av «Transocean Leader» demonstrerer, forblir markedet for svært effektive halvt nedsenkbare borerigger konstruktivt.Selskapet sikret nylig en 120-dagers kontrakt for «Transocean Leader» med Premier Oil i Storbritannia som gir en estimert økning i ordrereserven på 30 millioner dollar, tilsvarende en dagrate på 250.000 dollar.Det er det høyeste ratenivået for slike rigger på britisk sektor, ifølge en oversikt fra Bassøe Offshore.Thigpen mener den attraktive prosjektøkonomien i disse bassengene, kombinert med oljeselskapenes evne til å redusere tiden til produksjon av første olje, burde resultere i solid etterspørsel og aktivitet i overskuelig fremtid.- Totalt sett forblir vi oppmuntret av utsiktene for 2019 og videre, konkluderer han.