Blystads containerspill karret seg i pluss

Scrubbere ventes å gi et konkurransefortrinn for Songa Container som tynges av handelsuroen.

Til tross for at ratene raste mot slutten av 2018 kom containersatsingen til investor og skipsreder Arne Blystad akkurat ut på plussiden i sitt første fulle driftsår.«Charter-markedet opplevde et betydelig oppsving i første halvår, men sakket tempoet og gikk gjennom en kraftig korreksjon i Q4 2018», skriver rederiet i sin fjerdekvartalsrapport.Ettårige timecharter-rater for skip med kapasitet til 2.750 containere falt med rundt 20 prosent i andre halvår, ifølge rederiet.«Økende bunkerspriser og relativt lave rater, kombinert med handelspenninger og økende makroøkonomisk usikkerhet virker å ha påvirket operatørene til å redusere risikoappetitten, noe som hadde negativ effekt på etterspørselen etter skip og de oppnåelige ratene», heter det.Videre førte konsolidering gjennom andre halvdel av 2018 til endringer i handelsrutene som igjen påvirket etterspørselen etter feeder-containerskip negativt gjennom fjerde kvartal, opplyses det.Driftsresultatet beløp seg til 812.000 dollar i fjerde kvartal, og på 5,2 millioner dollar for året som helhet. Etter skatt ble kvartalsresultatet minus 2,2 millioner dollar, men bunnlinjen for året viste likevel svarte tall; 247.000 dollar, opp fra minus 350.000 dollar i 2017. Som følge av en større flåte var inntektene på vel 33 millioner dollar tre ganger høyere i 2018 enn i 2017. «All in» på scrubbereSonga Container har bygget opp en flåte på 15 såkalte feeder-containerskip siden selskapet ble etablert sommeren 2017. Skipene har plass til mellom 1.000 og 5.000 containere, og er mellom 6 og 12 år gamle.Midt i den verste børsuroen i fjor høst, hentet selskapet inn 130 millioner dollar, eller om lag 1,1 milliarder kroner, gjennom utstedelsen av et senior sikret obligasjonslån for å refinansiere gjeld, samt finansiere ettermontering av eksosgassrensesystemer, eller såkalte scrubbere, på alle skipene.Kontrakten for scrubberinstallering på et av skipene – «Songa Antofagasta» – ble imidlertid kansellert i januar som følge av et potensielt salg av skipet, opplyses det i rapporten.«Styret i Songa Container er fornøyd med flåtens størrelse. Fremover vil mye av fokuset være på CAPEX-programmet relatert til ettermontering av eksosgassrensesystemene», påpekes det.Nettopp scrubbere er noe som skiller Songa Container fra andre containerrederier, og styret tror fortsatt sterkt på at det er en strategi som vil gjøre flåten ekstra attraktiv for operatørene, og samtidig gir et konkurransefortrinn sammenlignet med konkurrentene.«Selv om det fortsatt er mye usikkerhet knyttet til konsekvensene av implementeringen av IMO2020-reguleringene, tror selskapet at å ta en posisjon i forhold til disse reguleringene ved å ettermontere scrubbere i et «worst case»-scenario representerer en mulighet til å maksimere flåteutnyttelsen».Det poengteres i rapporten at selskapet ble satt opp som et «asset play», og at denne strategien forblir uendret.Når det gjelder utsiktene for 2019, ventes det en liten bedring i markedet.EksepsjonellStyreleder Blystad og styremedlem Magnus Roth, er de største eierne i selskapet med 37,6 prosent hver. Tredje største eier er Klaveness Invest med i underkant av 20 prosent av aksjene. At selskapet klarte å hente inn et milliardbeløp i obligasjonsmarkedet ved hjelp av ABG Sundal Collier i de ruglete markedsforholdene i fjor høst, tilskrives av flere markedsaktører Blystads «standing» i kapitalmarkedet.- Arne Blystads rykte i markedet er grunnen til at han var en av veldig få som klarte å hente penger mot slutten av fjerde kvartal i fjor, uttalte investeringsdirektør Morten E. Astrup i London-baserte Storm Capital Management til Hegnar.no i januar.- Blystad har vist seg å være eksepsjonell til å ta mulighetene når de er der, men enda viktigere – han selger når tiden er inne. Som aksjonær eller obligasjonseier kan man være sikker på at hovedeier ikke utvikler noe kjærlighetsforhold til investeringene sine, sa han.