<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Norsk rederikjempe først ute med dronelevering

Wilhelmsen og Airbus har gjennomført en vellykket test av kommersiell levering av utstyr fra land til skip ved hjelp av droner.

    Publisert 15. mars 2019 kl. 12.55
    Oppdatert 15. mars 2019 klokken 12.56
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 341 ord

    Wilhelmsen tok denne uken i bruk droneteknologi under normale «real life» havneforhold for å levere tidskritiske elementer til et oppankret skip.Gjennom Wilhelmsens land-til-skip pilotprosjekt i Singapore, som utføres i samarbeid med flygiganten Airbus, er det første gangen i historien at det gjennomføres en dronelevering av kommersiell art.Pakken på 1,5 kilo ble fløyet autonomt en rute på rundt 1,5 kilometer til et ankerhåndteringsfartøy (AHTS) tilhørende offshorerederiet Swire Pacific Offshore.  Fra dronen tok av fra Marine South Pier, til den var tilbake igjen etter levering, tok det kun 10 minutter, opplyses det i en pressemelding fra Wilhelmsen Ships Service.-Denne, nå beviste, sømløse operasjonen med droneleveringer fra land til skip i en av verdens travleste havner, viser at det harde arbeidet, investeringen og troen vi, og selvsagt våre partnere, har hatt på Agency by Air droneleveringsprosjektet de siste to årene ikke var feilslått, sier konserndirektør Marius Johansen for Commercial i Wilhelmsen Ships Agency.Å levere mindre tidskritiske pakker til fartøyer ved hjelp av droner kan spare rederiene for store kostnader og ikke minst tid, i stedet for å benytte mindre hurtiggående båter som er det vanlige i dag.I noen havner anslås det kostnadsbesparelser på inntil 90 prosent, i tillegg til et mindre karbonavtrykk, og høyere sikkerhet.Foreløpig er 1,5 kilometer maksdistansen, men denne vil gradvis økes til 3 kilometer.Det er havnemyndighetene i Singapore som har lagt til rette for dronetestingen som startet i slutten av november i fjor. Luftfartsmyndighetene i landet er også involvert.Wilhelmsen og Airbus signerte i juni i fjor en intensjonsavtale der Wilhelmsen skulle stå for å sette opp de maritime operasjonene, samt innhente nødvendige godkjennelser, mens Airbus skulle utvikle droneløsningene.- Vi er henrykt over å lansere den første testen av sitt slag i den maritime verden. Dagens gjennomføring er en kulminering av måneder med intense forberedelser utført av vårt dedikerte team, og sterke samarbeid med vår partner, ettersom vi jakter nytt terreng i den maritime industrien, sier sjef for Airbus Skyways, Leo Jeoh.Flere kunder, inkludert Optimum Marine Management, Fleet Management og Zeaborrn Ship Management, har allerede forpliktet seg til å delta i prosjektet.