Norwegian setter 737 MAX på bakken

I etterkant av flyulykken i Etiopia setter Norwegian alle sine fly av typen Boeing 737 MAX 8 på bakken midlertidig.

Publisert 12. mars 2019 kl. 14.45
Oppdatert 12. mars 2019 klokken 15.38
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 310 ord
Norwegian setter alle Boeing 737 MAX 8-fly på bakken, skriver selskapet i
en pressemelding.– Settes MAX på bakken fra myndigheter eller Boeing, regnes dette sannsynligvis som force majure, og flyselskaper vil kunne kreve mye sine utgifter dekket av Boeing, sier Elnæs til Finansavisen.
-  Norwegian har valgt å sette våre Boeing 737 MAX 8 på bakken inntil videre etter anbefaling fra flere luftfartsmyndigheter. Når luftfartsmyndighetene gir råd om dette følger vi naturligvis deres anbefaling. Vi beklager til passasjerer som blir berørt av dette, men sikkerheten til våre passasjerer og ansatte kommer alltid først, sier Norwegians flygesjef Tomas Hesthammer. Norwegian vil gjøre sitt ytterste for å ivareta kunder som blir berørt og jobber nå med å omdisponere flyflåten for å begrense konsekvensene, heter det i meldingen.Selskapet har så langt mottatt og satt i trafikk 18 slike fly og har bestilt til sammen 110.Dette skjer like etter at Storbritannia har innført flygeforbud mot flytypen i sitt luftrom. I tillegg har land som Malaysia, Oman, Kina, Australia og Singapore gjort det samme.Norwegian-aksjen faller brått etter nyheten, og er ned rundt syv prosent.Ekstraregning på 15 millioner pr.dagKilder Finansavisen har vært i kontakt med, tror Norwegian alene kan få en ekstraregning pr. dag på over 15 millioner kroner, dersom samtlige 18 fly skal erstattes.Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair tror Norwegian kan kreve mye av denne regningen dekket av Boeing.Elnæs tror derimot at flyselskapene heller vil tilpasse rutenettet sitt, uten å leie inn egne fly.– Noen ruter vil bli kansellert og andre kan bli slått sammen. Eventuelt kan man kjøpe setekapasitet fra andre flyselskaper, uten å leie inn egne fly, sier han.Han tror ikke at Norwegian kan benytte seg av Boeing 787-Dreamliner, selv om det har kapasitet til det.– Flyene er mye større og det blir en mer kostbar operasjon. Maskinene er også på vedlikehold før de settes tilbake i langdistanse, sier Elnæs.Boeing-aksjen faller 5,3 prosent på New York-børsen.