<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Offensiv båtsatsing i Bergen

Kort tid etter oppkjøpet av Nordkapp Boats, sikrer Frydenbø seg distribusjonsavtale for ny båttype.   

Publisert 18. mars 2019 kl. 15.43
Oppdatert 18. mars 2019 klokken 22.14
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 375 ord

- Vi har fulgt med på IRON Boats en stund og er imponert over både design og kvalitet hos den svenske produsenten, sier konserndirektør Tor Christian Bringedal i Frydenbø Marine.Frydenbø Marine melder mandag at det har sikret seg rettighetene til å distribuere og selge IRON Boats i Norge, noe Bringedal er svært godt fornøyd med.- Dette båtmerket vil bli et spennende supplement til vår øvrige produktrange, og være med å bidra til at Frydenbø Marine kan tilby nye og innovative båtmodeller til våre forhandlere og kunder, sier han.IRON Boats er et nytt konsept utviklet av de svenske brødrene Lars og Henrik Peterson som fra før av er verdens største forhandler av BRIG RIB-båter gjennom selskapet Järnbrödrena.Det nye båtkonseptet ligger i sjiktet mellom tradisjonelle RIB-er og plast- og aluminiumsbåter.- Gjennom å kombinere RIB-båtens sjøegenskaper, som myk gange og fenderfunksjon, med plast- og aluminium båtenes romslighet, er IRON Boats et unikt konsept. En høy stevn gir tørr gange, samtidig som de noe lavere skrogsidene sparer vekt, kommenterer Lars Peterson.I tillegg til å være en av verdens største forhandlere av RIB-båter, har de svenske brødrene også blitt en av de største forhandlerne av Evinrude-påhengsmotorer globalt.OppkjøpFrydenbø satser offensivt, og er i ferd med å bli en betydelig aktør innen markedet for lystbåter.I februar gikk Bergens-konsernet inn på eiersiden i Nordkapp Boats.- Dette oppkjøpet vil gi betydelige synergier og et solid grunnlag for å skape en enda sterkere og synlig aktør i bransjen, uttalte Bringedal til Finansavisen i forbindelse med oppkjøpet som ga en eierandel på 80 prosent.Frydenbø Marine distribuerer fra før varemerkene Evinrude, Sting og Zodiac til et velutviklet forhandlernettverk i Norge, Sverige, Finland og Danmark.- Vi ønsker samarbeidspartnere med godt renommé og som kjenner markedet. Det ble derfor naturlig å inngå avtale med Frydenbø Marine om distribusjon og salg i det norske markedet, fastslår Henrik Peterson.Doblet omsetningNorgeslanseringen er planlagt til båtmessen Båter i Sjøen på Aker Brygge i september, mens samarbeidet vil starte med full tynge fra og med neste år.Siden Frydenbø overtok Fische Marine i 2012 er omsetningen doblet til omkring 360 millioner kroner.I 2018 distribuerte selskapet 3.200 Evinrude-motorer, og oppgir å ha en markedsandel for motorer over 20 hestekrefter på 17,5 prosent i Norge, 12,7 prosent i Sverige og 4,5 prosent i både Danmark og Finland.