Oljerakett syvdoblet salget

Fishbones kan bli oljeeventyr nummer to for heismontør og oljegründer Rune Freyer. I 2005 solgte han sitt forrige selskap for en halv milliard kroner.

(Finansavisen): - Hvor stort dette kan bli? Årlig brukes det 37 milliarder dollar på pumping og stimulering av oljebrønner. Om vi i Fishbones kunne ha fått en promille av det markedet, ville vi ha vært fornøyde, sier Eirik Renli (58), daglig leder i Fishbones til Finansavisen.Gründerbedriften holder til på Forus, et stort næringsområde i Rogaland på grensen mellom Sandnes og Stavanger.Innimellom oljekjemper som Equinor, National Oilwell Varco, ENI Norge og Aibel ligger gründerselskapet Fishbones med 18 ansatte.Selskapet produserer og selger en ny type teknologi som lar oljeselskapene hente ut mer olje og gass fra oljebrønnene, samtidig som produksjonsratene økes, skriver Finansavisen.Shell, Occidental, Aker BP, Equinor og Abu Dhabi National Oil Company er noen av kundene så langt.Solgt for en halv milliardGründer i Fishbones er heismontør Rune Freyer (53), som for alvor ble en holden mann da han i 2005 solgte selskapet Easy Well Solutions til amerikanske Halliburton for rundt en halv milliard kroner.Siden da har han hatt en verdiøkning på aksjefondsporteføljen, så Kapital verdsatte i høst formuen hans til 825 millioner kroner.I juni 2014 kom Equinor Technology Ventures inn på eiersiden i en emisjon som verdsatte Fishbones til 200 millioner kroner, ifølge Dagens Næringsliv.- Har skrapet i overflatenI fjor omsatte Fishbones for 82 millioner kroner, noe som er en syvdobling av salget året før. Men dette er bare starten på et nytt oljeserviceeventyr på Forus, om vi skal tro Fishbones-sjefen, skriver Finansavisen.- Vi føler at vi bare har skrapet litt i overflaten på potensialet som denne bedriften har, sier Renli.Tirsdag for en uke siden vedtok styret en aggressiv vekststrategi.– Planen er å doble omsetningen hvert år de neste årene. Vi ser for oss 160 millioner kroner i omsetning i 2019, 320 millioner i 2020 og 640 millioner i 2021, sier Renli.- Hvordan skal dere få til det?- Vi har bygget opp en portefølje på mellom 20 og 40 nøkkelkunder, hovedsakelig i Nord-Europa og Midtøsten. Den skal vi bygge videre på, og fremover satser vi videre i Nord-Europa, samt i Kina, Egypt, Mexico, Brasil og USA. Forutsetningen er imidlertid at vi ikke får en ny oljekrise, svarer han.


Les også