De siste dagene har flere av verdens råvaregiganter virkelig vært på offensiven i time charter-markedet for å sikre seg tonnasje til frakt av råolje og oljeprodukter. Det viser en oversikt fra den nettbaserte verdivurderingstjenesten VesselsValue. Trader-rushClearlake Shipping, et heleid datterselskap av sveitsiske Gunvor Group, har hyret inn hele fem produkttankere på to dager - én LR2-tanker og fire MR2-tankere.To MR2-tankere er sluttet på ettårs-kontrakter med dagrater på henholdsvis 13.950 dollar og 14.250 dollar, mens én er tatt inn på en treårs kontrakt til 14.500 dollar dagen.LR2-tankeren er sluttet til 19.400 dollar pr. dag i seks måneder, mens den siste slutningen er gjort til 17.000 dollar pr. dag for tre måneder.Nederlandske Trafigura Beeher har tatt en Aframax fra greske Capital Maritime & Trading i ett år til 20.500 dollar pr. dag, samt en splitter ny LR2-tanker fra Hafnia til 22.000 dollar dagen i ett år.Sveits-baserte Cargill har tatt søsterskipet til sistnevnte på en tilsvarende kontrakt. Vitol, den britiske råvaretraderen med hovedkvarter i Geneve, har hyret inn en Suezmax-tanker i 2,5 år til 23.000 dollar pr. dag, mens amerikanske Chevron har fikset en VLCC- Very Large Crude Carrier - til 33.000 dollar pr. dag i ett år.Åpner for økning av estimatenePareto Securities skrev i en oppdatering tirsdag at dealene utført av Trafigura, Cargill og Cehvron alle er gjort til rater over meglerhusets nåværende estimater, mens Suezmax-kontrakten ligger litt under.- (...) vi noterer oss at andre kvartal (for de fleste segmenter) vil begynne bedre enn ventet - med positive tankestimat-revideringer som sannsynlig på dette punktet, het det i oppdateringen. Spotratene for VLCC-er lå tirsdag på rundt 28.000 dollar pr. dag etter en liten nedgang den seneste uken, mens Suezmax-ratene var under 4.000 dollar. For Aframaxene lå spotratene i området rundt 10.000 dollar pr. dag, mens det i produkttanksegmentet ble kvotert rater på rundt 15.500 dollar for LR1-tankere og 14.600 dollar for MR-tankere.