<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Verdens største råvaretradere leier tankskip over en lav sko

Det formelig gløder av telefonene på de store råvaretradernes befraktningsdesker. Rederne kan glede seg over høyere rater, og meglerhus varsler estimatendringer.   

Publisert 27. mars 2019 kl. 10.30
Oppdatert 27. mars 2019 klokken 10.40
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 305 ord

De siste dagene har flere av verdens råvaregiganter virkelig vært på offensiven i time charter-markedet for å sikre seg tonnasje til frakt av råolje og oljeprodukter. Det viser en oversikt fra den nettbaserte verdivurderingstjenesten VesselsValue. Trader-rushClearlake Shipping, et heleid datterselskap av sveitsiske Gunvor Group, har hyret inn hele fem produkttankere på to dager - én LR2-tanker og fire MR2-tankere.To MR2-tankere er sluttet på ettårs-kontrakter med dagrater på henholdsvis 13.950 dollar og 14.250 dollar, mens én er tatt inn på en treårs kontrakt til 14.500 dollar dagen.LR2-tankeren er sluttet til 19.400 dollar pr. dag i seks måneder, mens den siste slutningen er gjort til 17.000 dollar pr. dag for tre måneder.Nederlandske Trafigura Beeher har tatt en Aframax fra greske Capital Maritime & Trading i ett år til 20.500 dollar pr. dag, samt en splitter ny LR2-tanker fra Hafnia til 22.000 dollar dagen i ett år.Sveits-baserte Cargill har tatt søsterskipet til sistnevnte på en tilsvarende kontrakt. Vitol, den britiske råvaretraderen med hovedkvarter i Geneve, har hyret inn en Suezmax-tanker i 2,5 år til 23.000 dollar pr. dag, mens amerikanske Chevron har fikset en VLCC- Very Large Crude Carrier - til 33.000 dollar pr. dag i ett år.Åpner for økning av estimatenePareto Securities skrev i en oppdatering tirsdag at dealene utført av Trafigura, Cargill og Cehvron alle er gjort til rater over meglerhusets nåværende estimater, mens Suezmax-kontrakten ligger litt under.- (...) vi noterer oss at andre kvartal (for de fleste segmenter) vil begynne bedre enn ventet - med positive tankestimat-revideringer som sannsynlig på dette punktet, het det i oppdateringen.  Spotratene for VLCC-er lå tirsdag på rundt 28.000 dollar pr. dag etter en liten nedgang den seneste uken, mens Suezmax-ratene var under 4.000 dollar. For Aframaxene lå spotratene i området rundt 10.000 dollar pr. dag, mens det i produkttanksegmentet ble kvotert rater på rundt 15.500 dollar for LR1-tankere og 14.600 dollar for MR-tankere.