Disney legger frem planer for å bli ny strømmegiant

Disney la frem planer for hvordan de kapre andeler i det voksende strømmemarkedet.

Chris Pizzello

På investordagen kunngjorde mediegiganten at de nå, etter å ha kjøpt innholdet til 20th Century Fox, er klare for å lansere en strømmetjeneste.Prisen er satt til 6,99 dollar per måned i USA, noe som er langt billigere enn Netflix sine priser på mellom 11 og 13 dollar per måned. Tjenesten lanseres i USA den 12 november i år.Prisen legger til rette for en aggressiv vekstplan hvor selskapet regner med å ha mellom 60 og 90 millioner abonnenter i løpet av 2024.I tillegg til et stort bibliotek av klassikere vil selskapet produsere eksklusive serier til strømmetjenesten. Disney venter en investering på mer enn 1 milliard dollar neste år, og opp til 2,5 milliarder dollar i 2024. Til sammenligning vil den dominerende aktøren, Netflix, kunne bruke 22,5 milliarder dollar per år innen 2022, ifølge estimater fra Goldman Sachs.At tjenesten til Disney vil være billigere er dermed kanskje hakket mer forståelig.Oppgradert av GoldmanKursmålet til Goldman Sachs ble økt til 143 dollar etter fremleggelsen. Økningen kom som følge av mer detaljer og positive overraskelser enn vi forventet, ifølge Financial Times.Verdien på "the house of the mouse" får et «strømme-boost», og er opp 10,25 prosent til 125,59 dollar. Netflix faller og er ned 4,59 prosent til 350,78 dollar.