<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Elektrifiserer Norges travleste ferjesamband

Bastø Fosen får støtte av Enova når det nå investerer i en batteriferge som skal trafikkere på sambandet Moss-Horten. Tiltaket hylles av klima- og miljøministeren. 

Publisert 17. apr. 2019 kl. 14.59
Oppdatert 17. apr. 2019 klokken 15.00
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 341 ord

- Da vi inngikk kontrakten med Statens Vegvesen om sambandet i 2014, var det strenge miljøkrav, men teknologien var ikke moden nok for elektrisk drift. Nå har teknologi og kompetanse utviklet seg, sier adm.dir. Øyvind Lund i Bastø Fosen i en pressemelding.Ferjeselskapet har derfor valgt å investere i en ny ferje med batterier, og ladetårn i Horten.Det vil spare CO2-utslipp tilsvarende 3.400 nye bensinbiler, viser beregninger.Foreløpig vil ferjen være 64,5 prosent elektrifisert, men dersom det senere blir ladetilgang også i Moss, vil ferjen gå 100 prosent på strøm.Enova bidrar med 31 millioner kroner til prosjektet.- Vår skipstekniske rådgiver TNSDC AS har sammen med oss utviklet løsninger som gjør at vi med støtte fra Enova kan realisere våre ambisjoner på dette området. Disse aktørene, samt konstruktiv vilje fra Skagerak Nett, Horten Havn og Statens Vegvesen Østfold, har vært avgjørende for at vi kan ta ytterligere samfunnsansvar og bidra mer til det grønne skiftet, sier Lund.- Viktig del av regjeringens politikkKlima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) er svært entusiastisk til at Horten-Moss som det 34. ferjesambandet blir elektrifisert med støtte fra Enova.- Moss-Horten er Norges mest trafikkerte fergesamband og staten gjennom Enova bidrar nå til at denne viktige strekningen får batteriferge. Bare dette ene prosjektet reduserer klimagassutslipp tilsvarende 3400 personbiler, sier han.- Vi skal halvere utslippene fra transportsektoren innen 2030. Norge ligger i front når det gjelder grønn skipsfart, og elektrifisering er en viktig del av regjeringens politikk, legger ministeren til. – Det er i utgangspunktet ingen enkel oppgave å elektrifisere såpass store og energikrevende ferjer som Bastøferga. Her blir det gjort mulig av innovativ høyspentlading og den største batteripakken vi har sett på ferjer så langt. Satsingen til Bastø Fosen bidrar til å utvikle og bygge erfaringer med ny teknologi som vil komme hele maritim sektor til gode, og vi er glade for å kunne bidra til at dette prosjektet ser dagens lys, sier adm.dir. Nils Kristian Nakstad i EnovaDet nye fartøyet vil starte i trafikk i januar 2021 som ett av fem fartøy på sambandet som årlig frakter rundt 3,7 millioner passasjerer.