<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kenneth Sivertsen: - Kursoppgangen er fortjent

Kenneth Sivertsen mener fortsatt at aksjen skal mer enn dobles. 

Publisert 25. apr. 2019 kl. 12.35
Oppdatert 25. apr. 2019 klokken 13.21
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 301 ord

- Kontantposisjonen var bedre enn ventet og det ser ut til at selskapet har nok pusterom til å dekke obligasjonen (250 millioner euro) som forfaller i 2019. Alt i alt en positiv rapport og en kursoppgang er fortjent, skriver Pareto-analytiker Kenneth Sivertsen i en oppdatering. Sivertsen gjentar samtidig kjøpsanbefalingen med et kursmål på 100 kroner. Flyaksjen stiger torsdag i kjølvannet av kvartalstallene, og er hittil opp 4,10 prosent til 40,10 kroner.Fokus på kostnadskutt I første kvartal 2019 fikk Norwegian et resultat etter skatt på minus 1.489,4 millioner kroner, mot minus 46,2 millioner kroner i samme periode året før.Flyselskapet fikk en justert EBITDA på minus 716 millioner kroner som følge av kostnadsbesparelser, som er ned fra minus 1.850 millioner i 2018. Det er ti prosent over konsensus på minus 796 millioner, og 13 prosent bedre enn estimatet til Pareto Securities.Enhetskostnadene ex. drivstoff ble forbedret med åtte prosent y/y. Sivertsen skriver at flyselskapet har i kvartalet nådd 497 millioner kroner av målet om 2,0 milliarder i kostnadskutt. Flyselskapet inkluderte samtidig ekstra kostnader på 500 millioner av problematikken med Boeing 737 Max-flyene, som fortsatt står på bakken. Inntektene var noe lavere enn ventet, men steg fra 6.992,7 i fjor til 7.991,6 millioner kroner i første kvartal.Les også: Kjos om Max-problemeneUtsetter flere flyleveranser- Den oppdaterte flåteplanen innebærer 171 fly ved utgangen av 2019 og 11 flyleveranser for 2020-21. Estimert produksjonsvekst er nå satt til 5-10 prosent, ned fra tidligere 8-10 prosent. Basert på utsettingen av fly og omstrukturering, er capex ned til 1,7 milliarder dollar (fra tidligere 2,0 milliarder) for 2019 og 1,2 milliarder for 2020, fortsetter analytikeren. Ifølge Sivertsen vil flyselskapet omstrukturere leveransen av Airbus- og Boeing-fly. Analytikeren skriver at Norwegian utsetter levering av 14 Boeing 737 Max, som opprinnelig var ventet å bli levert i 2020 og 2021. Norwegian vil således omstrukturere planen for leveransen av Airbus-fly, som inkluderer både A320neos og A321LRs. Les også: Norwegian vil spare milliarder