Netflix kliner til - slår forventningene på resultat og brukervekst

Netflix slår forventningene kraftig på inntjening. Brukerveksten var middels, mens guidingen skuffet.

Netflix la frem resultatet for 1. kvartal 2019 etter stengning tirsdag.Inntjeningen per aksje kom inn på hele 76 cent per aksje, mot ventet 57 cent, ifølge Refinitiv konsensus.Omsetningen endte på 4,52 milliarder dollar, mot ventet 4,50 milliarder dollar.Betalende abonnementer internasjonalt ble 7,86 millioner ved utgangen av kvartalet, mot Factset-konsensus´forventninger om 7,31 millioner.Amerikanske abonnementer kom inn på 1,74 millioner, mot ventet 1,61 millioner.Selskapets guiding skuffet markedet. Selskapet forventer å legge frem et resultat per aksje på 55 cent i 2. kvartal. Her lå konsensus på 99 cent.Selskapet forventer også at den frie kontantstrømmen for helåret vil komme inn på minus 3,5 milliarder dollar. Dette en en halv milliard svakere enn hva selskapet leverte for 2018. Netflix uttrykte videre at 2019 blir vendepunktet hva gjelder kontantgenerering.Investeringsøkonom hos Nordnet, Mads Johannesen, lot seg ikke begeistre over guidingen.- Netflix leverer bedre inntjening og abonnementsvekst enn ventet, men guidingen fremover for abonnementer kom inn svakere enn ventet. Netflix har bygd hele sin forretningsmodell mot at de stadig skal tiltrekke seg flere nye abonnementer hvert kvartal. Om antallet abonnementer skuffer vil markedet reagere negativt på dette og sende aksjen ned, sier Johannesen til Hegnar.noJohannesen mener også at økt konkurranse kan bli en stor utfordring for Netflix i tiden fremover.- Til tross for en enorm vekst i både brukermasse og salg, ser vi nå at flere store aktører vil komme inn på markedet for strømmetjenester. Nylig hørte vi at Walt Disney sin tjeneste vil legge seg på halvparten av kostnaden av et Netflix-abonnement. Som om ikke det er nok har vi også sentrale aktører som Apple og HBO som tar markedsandeler fra Netflix, sier investeringsøkonomen.Netflix har integrert vertikalt de siste årene, og Johannesen er tydelig på at det ikke bare er fordeler med denne strategien.- Netflix har transformert seg mot å stadig lage mer av egne produksjoner, dette er kostbart og om en serie eller film skuffer, merkes dette på inntektene på selskapet. HBO på sin side har også hatt stor suksess med sine flaggskipserier Game of Thrones og Billions, noe ikke Netflix i lik grad har klart, avslutter Johannesen til Hegnar.noAksjen klatret 3,04 prosent under ordinær handel før rapporten ble sluppet. I etterhandelen falt aksjen 0,55 prosent.