<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Odfjell Drilling: Diskuterer drift av boreskip solgt til Tyrkia

Fredriksen-selskap cashet inn over 100 millioner da «Deepsea Metro I» ble solgt i fjor. Odfjell Drilling driftet riggen før salget, og skal kanskje fortsette med det. 

    Publisert 30. apr. 2019 kl. 16.59
    Oppdatert 30. apr. 2019 klokken 17.02
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 279 ord
    Deepsea Metro I. Foto: Odfjell Drilling

    Odfjell Drilling er i samtaler om en management-avtale for det 2011-bygde boreskipet «Deepsea Metro I» som ble solgt til Turkish Petroleum (TPAO) i oktober i fjor.Det opplyser riggselskapet i sin årsrapport som ble publisert tirsdag ettermiddag.Odfjell Drilling solgte seg ut av boreskipets eierselskap i 2017, men beholdt avtalen om å håndtere driften frem til boreskipet fikk nye eiere i fjor høst.I forbindelse med salget har imidlertid Odfjell Drilling gått med på å være manager for boreskipet under forberedelsene til avreisen fra Labuan i Malaysia, der det har ligget i opplag siden 2017, og for reisen til en lokasjon bestemt av den nye eieren. Sannsynligvis et sted i Tyrkia.  Det Oslo-noterte riggselskapet skal ifølge avtalen også håndtere reaktiveringsfasen før oppstarten av nye boreoperasjoner. Foreløpig har det imidlertid ikke lyktes å sikre en kontrakt for boreskipet.TPAO betalte 262,5 millioner dollar, eller om lag 2,3 milliarder kroner for «Deepsea Metro I» , etter å ha kjøpt søsterboreskipet «Deepsea Metro II» året før.Sistnevnte er omdøpt til «Fatih» og er nå på oppdrag i den østlige delen av Middelhavet for å lete etter olje og gass.Storgevinst for FredriksenSalget av «Deepsea Metro I» ga en pen slant i kassen til obligasjonseierne og aksjonærene i Golden Close Maritime, eierselskapet til boreskipet.Blant dem var John Fredriksens skipseiende selskap Ship Finance.Ifølge presentasjonsmateriell utgitt i forbindelse med rapporteringen av selskapets tredjekvartalstall i fjor, ga salget et estimert kontantproveny på rundt 47 millioner dollar, eller vel 408 millioner kroner. Dette ble siden justert til 45 millioner dollar.I fjerde kvartal i fjor bokførte Fredriksen-selskapet en gevinst på 13 millioner dollar, tilsvarende 112 millioner kroner, knyttet til riggsalget.Les også:  - Dealen kan bli fantastisk for kjøperen   og Tyrkere hamstrer norske skip og rigger