<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

-Vil skape presedens for fremtidig finansiering

Equinor skal snart ta i bruk to av de "mest miljøvennlige bøyelasterne noensinne bygget". Norsk advokatfirma mener finansieringen av fire nye tankskip vil skape presedens.

Publisert 11. apr. 2019
Oppdatert 11. apr. 2019
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 242 ord

Teekay Offshore Partners som har hovedkontor i Stavanger, kunne 4. april melde at det hadde sikret seg en ny gjeldsfasilitet på 414 millioner dollar, tilsvarende 3,5 milliarder kroner.Fasiliteten skal benyttes til å finansiere fire nybygde LNG-drevne Suezmax DP2 bøyelastere med levering i 2019 og 2020.Advokatfirmaet SANDS omtaler skipene som de mest miljøvennlige bøyelasterne noensinne bygget. Sands var juridisk rådgiver for banksyndikatet ledet av ABN Amro og Macquarie Bank, som står for finansieringen sammen med kanadiske og norske eksportkredittbyråer. - Vi er glade for å rådgi syndikatet ledet av ABN og Macquarie, og jobbe med Teekay på denne viktige transaksjonen, sier partner Ylva Cornelia Axelsen i SANDS.- Finansieringen av disse "state-of-the-art" fartøyene vil sette markedspresedens for fremtidig finansiering, spesielt i lys av de kommende IMO-reguleringene, sier hun. De nye bøyelasterne vil kunne drive både på flytende naturgass (LNG), samt en miks av LNG og såkalte flyktige organiske forbindelser (VOC). "E-Shuttle"-fartøyene har også batteripakker for mer fleksibel kraftdistribusjon, og vil kunne redusere C=2-utslippene med rundt 50 prosent. Sammenlignet med vanlige bøyelastere, er drivstofforbruket redusert med opp til 22 prosent. Fasiliteten bærer en rente på LIBOR pluss et påslag på 225 basispunkter. Løpetiden er 12 år fra levering av hvert av fartøyene.- Vi er takknemlige for den fortsatt sterke støtten vi får fra vår voksende gruppe banker (...), kommenterte Teekay Offshore Partners norske toppsjef, Ingvild Sæther.To av fartøyene skal brukes av Equinor som en del av en rammeavtale, mens de to andre skal inngå i partnerskapets portefølje av bøyelastere i Nordsjøen.