Derfor har McDonalds sentralt åpnet opp for å la individuelle franchise-takere ta inn veganske og vegetarianske alternativ på eget initiativ.Dette gjør at McDonalds i Tyskland har begynt å selge en plantebasert burger, som de kjøper fra matgiganten Nestlé, melder CNBC.- Jeg tror ikke vegetarmat bare er en trend, men om den store interessen vil bli opprettholdt over tid blir viktig å følge med på, sier CEO Steve Easterbrook.McDonalds er som kjent et lavpris-konsept, og er derfor avhengig av sterk kostnadskontroll og strømlinjede prosesser.Det er derfor en vanskelig avveining mellom å lytte til kundene på kort sikt, for å øke salget, og den økte kompleksiteten ved nye menyer som øker kostnadene.Nylig opplevde McDonalds dette problemet i praksis der de utvidet frokosttilbudet sitt i USA til å gjelde hele dagen, noe som ga et klart oppsving i salget. Men det tok ikke lang tid før konkurrentene merket seg dette, og forbedret sitt frokostmeny-tilbud. Nå er resultatet en større meny, flere produkter og liten effekt på salget. Det gjør at McDonalds ønsker å snu om, og redusere størrelsen på frokostmenyen sin.Frykten er at vegetar-mat skal følge samme trend. - Når du ser på vegetarmat, så vil det være veldig viktig for oss hvem kundene av de nye produktene egentlig er. Er det eksisterende kunder av oss som bare ønsker flere valgalternativer, eller er dette nye kunder inn døra? Slike ting er avgjørende, i følge Easterbrook. Selv om noen kunder er svært misfornøyd med manglende handling fra McDonalds er investorene fornøyd med utvikling, og kursen er opp 22 prosent de siste 12 månedene.