Norled, som har sitt hovedkontor i Stavanger, la bak seg sitt beste år noensinne og doblet resultatet fra ferge- og hurtigbåtdriften i 2018.Et av landets største ferge- og hurtigbåtrederier hadde en omsetning på nesten 2,4 milliarder kroner satt igjen med 228 millioner kroner før skatt. Det var en dobling fra året før og det beste resultatet i rederiets historie.Nå selger Yuhong Hermansen, som majoritetseier og styreleder i Det Stavangerske Dampskibsselskab, Norled til det nordiske infrastrukturfondet CapMan Infra og det canadiske selskapet CBRE Caledon Capital Management. De kjøper 50 prosent hver av egenkapitalen i ferge- og hurtigbåtoperatøren, som ble grunnlagt i 1855.Prisen er ikke kjent, men med utgangspunkt i en antatt transaksjonsverdi på mellom åtte og ti ganger resultatet før avskrivninger og finansielle poster - EDBITA - blir selskapsverdien mellom 3.664 og 4.580 millioner kroner.Ved utgangen av 2017 var den langsiktige gjelden cirka 1,6 milliarder kroner, noe som med en slik regnemodell tilsier en nettopris på rundt tre milliarder kroner.Kilder Finansavisen og Hegnar.no har snakket med, fremholder imidlertid at en neddiskontert kontantstrøm fra driften er en mer sannsynlig verdsettelsesmetode ettersom Norled har mange lange, faste kontrakter med det offentlige.Ingen av partene vil oppgi kjøpesummen, som er konfidensiell.DSD er i gang med et flåtefornyelsesprogram i sin shippingvirksomhet og har bestilt en serie nye produkttankskip for levering i løpet av inneværende og neste år.Datterselskapet DSD Shipping har fire nye produkttankere i 50.000-dødvekttonnsklassen i ordre. Det betyr en samlet investering på rundt 130 millioner dollar, vel 1,14 milliarder kroner.Nylig søkte konsernet etter en investeringsdirektør. Nå vil vedkommende og den øvrige administrasjonen i DSD få en betydelig pengebinge å forvalte som et «family office».Norled, som har over 1.000 ansatte og 87 fartøyer, leverte i fjor et EDITA-resultat på 458 millioner kroner, opp fra 339 millioner kroner i 2017. Omsetningen endte på nesten 2,4 milliarder kroner og resultatet før skatt ble mer enn doblet, fra 110 millioner kroner i 2017 til 228 millioner kroner i fjor.Norled frakter vel 17 millioner passasjerer og 9 millioner biler årlig basert på lange avtaler med samferdselsmyndighetene og har nylig vunnet flere kontrakter for å drifte nullutslipps elektriske ferger, og bygger også verdens første hydrogenferge.(Saken fortsetter under bildet).