Nordea ga feil kurser

- Helt ræva. Daytrader fikk opptil 30.000 kroner i erstatning per handel.

(Finansavisen): - Når man legger inn ordrer, så vises det ikke i ordreboken. Sluttkursene er ikke riktige og man får feilmeldinger. Dette er bare eksempler på alt som har gått, og går, galt i Nordeas handelsplattform. Slik har det vært siden plattformen ble lansert. Det er helt borti natta, sier Per-Einar Ugelstad.Investoren har de seneste årene fordelt arbeidstiden sin mellom egne aksjeinvesteringer og jobben som salgsagent for et internasjonalt industrikonsern, skriver Finansavisen.Ugelstad driver med aksjetrading og har på det meste mellom ti og tolv aksjekjøp hver eneste dag. 56-åringen har vært trofast kunde hos Nordea siden fireårsalderen, men tålmodigheten er nå i ferd med å renne ut.150 eposter på halvannet årDokumentasjon Finansavisen har fått tilgang til, viser at Ugelstad har vært i kontakt med banken en rekke ganger på grunn av tekniske problemer og plattformfeil.Selv kan han summere opp mellom 100 og 150 eposter bare det seneste halvannet året. I tillegg kommer telefonkontakten, som også tidvis har vært hyppig.Investoren har sett seg nødt til å dokumentere transaksjonene for å være sikker på avkastningen blir riktig.Ved et enkelttilfelle skal Nordeas plattform ha oppgitt feil sluttkurser for aksjer sammenlignet med andre som publiserer kurser. For Ugelstads investeringsportefølje skal avviket på noen titalls øre ha medført en differanse på over 100.000 kroner.I tillegg er det logget transaksjoner som viser 100 prosent tap på aksjer som er kjøpt til lavere priser enn de er solgt, viser dokumentasjonen.- Hvordan er det overhodet mulig, spør han oppgitt.- Jeg har ved flere anledninger klart å dokumentere tap slik at jeg har fått utbetalt erstatning, hvorav enkeltutbetalingene har vært oppimot 30.000 kroner. Det ser imidlertid ikke ut til å hjelpe, fordi systemet blir ikke bedre, legger han til.Har kontaktet FinanstilsynetI svarene han har fått Nordea går det også tydelige frem at heller ikke meglerbordet i storbanken ser ut til å være særlig imponert over handleplattformen.«Det der er helt håpløst. Vi har rapportert det videre nå. Takk for screendumps», går det frem i en epost.Ved et tilfelle skal Ugelstad også ha blitt bedt om å regne ut sin egen snittkurs ved aksjekjøp, slik at meglerne kunne komme frem til avkastningen manuelt.Ugelstad understreker at han likevel er godt tatt imot både hos meglerbordet og hos bankens kundeombud.- Det er jo ikke deres feil at systemet til Nordea er helt ræva, tordner investoren.Han mener fortsatt han er i minus som følge av teknologiproblemene og har nå bedt Finanstilsynet om å se på saken, skriver Finansavisen.- Hvorfor har du ikke byttet meglerhus?- Jeg har hatt den sammen banken hele livet og har alt av lån i banken, samt brukskonto og andre kontoer hos Nordea. Jeg ønsker å ha alt samlet. Dessuten er kurtasjen i Nordea rimelig, men det hjelper selvfølgelig lite når ikke systemer fungerer, sier han.Nordea: Ikke riktig bildeKommunikasjonssjef Synne Ekrem besvarer Finansavisens henvendelse på vegne av ledelsen til Nordea.Hun viser til at banken tar tilbakemeldinger som dette med største alvor, men viser samtidig til at tekniske feil kan forekomme.- Samtidig har vi mange gode tilbakemeldinger på Nordea Investor, og det arbeides fortløpende med å utvikle og forbedre løsningen. Vi mener ikke kunden gir et riktig bilde av Nordea Investor, skriver Ekrem i en mail til Finansavisen.