Nordnet-kunder sikrer gevinst i Nel

Nordnet-kunder har omsatt Nel-aksjer for én milliard kroner i mai, men netto blir det solgt. 

Det siste året har vært en ellevill reise for hydrogenselskapet Nel. Et sterkt ordreinntak, gode utsikter og høy internasjonal interesse har bidratt til å nærmest tredoble aksjekursen det siste året. Markedsverdien av selskapet har passert 10 milliarder kroner.Omsetningen har også vært ekstrem den siste tiden. Mange dager har Nel-aksjen vært den mest handlede på Oslo Børs.Dette merker nettmegleren Nordnet. Ifølge deres investeringsøkonom Mads Johannesen har deres kunder omsatt enkeltaksjer for totalt åtte milliarder kroner så langt i mai, og Nel står for over én milliard av dette.Investeringsøkonomen nevner flere grunner til hvorfor de har sett denne voldsomme økningen i aktivitet for Nel aksjen.- Det kommer stadige signaler mot at Hydrogen blir mer og mer aktuelt for spesielt tungtransport-industrier og der er Nel i førersetet med sin teknologi. I det siste har selskapet også satt i gang og signert flere spennende prosjekter blant annet med Nikola som har potensial til å bli betydelige avtaler frem i tid. Samtidig ser man økt interesse fra internasjonale investorer, spesielt Tyskland, California og Asia. Her har spesielt Tyskland kommet langt innen hydrogen og de ser nok på Nel som et spennende case fremover, sier Johannesen til Hegnar.no.De siste månedene har derimot Johannesen sett at stadig flere av Nordnet sine privatkunder har tatt gevinst i Nel-aksjen.Han opplyser at aksjen hittil i mai måned er den mest solgte aksjen blant deres kunder, med et nettosalg på 42 millioner kroner.- Selv om selskapet har hatt en eventyrlig kursstigning så langt i år kombinert med en positiv nyhetsstrøm tror jeg våre kunder anser det som et godt tidspunkt å ta gevinst, sier Johannesen.Han tror dette skyldes blant annet at investorene vil vekte seg ned i vekstselskaper.- I litt utrygge tider som vi har i dag, der handelskrig og et svakt makrobilde preger nyhetsstrømmen tror jeg de fleste kunder velger å vekte seg ned i vekstselskaper uten inntjening. Disse har også en tendens til å falle mer enn selskaper med inntjening i utrygge tider, avslutter investeringsøkonomen.