Norwegian-fly strandet i Canada i to uker

Norwegian har ventet på ny motor til en av sine Dreamlinere i nesten to uker på en øde flyplass i Canada. Skjøre rullebaner skaper trøbbel. 

På vei over Atlanterhavet fra København til Fort Lauderdale i Florida 13. mai fikk et Norwegian-fly motorproblemer, og måtte foreta en sikkerhetslanding på den lille Goose Bay-flyplassen nordøst i Canada.Til danske Ekstrabladet sa Norwegians pressekontakt Tonje Næss at det var snakk om en teknisk feil.Det ble raskt sendt et erstatningsfly fra London slik at passasjerene kunne komme seg videre til strandlivet i Florida.Flyet, som er av typen Boeing 787 Dreamliner med registreringsnummer LN-LNB, står imidlertid fortsatt på stedet hvil to uker senere. Ifølge kommunikasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian er det flyplassrestriksjoner som er årsaken til at flyet med bilde av Thor Heyerdahl på halen, fortsatt står i Canada.- Flyet flys etter planen hjem i løpet av de neste dagene, opplyser han til Hegnar.no. Motor- og flyplasstrøbbelIfølge nettsstedet Simpleflying.com er det innført restriksjoner på den militær-opererte flyplassen på grunn av problemer med asfalten på rullebanen.Store fly som Boeing 787 og 747 på vei mellom Europa og USA, benytter ofte flyplassen til mellomlandinger. Nå er slike fly forhindret fra å lande der da de kan gjøre skade på de skjøre rullebanene, så sant det ikke er snakk om en nødsituasjon. Basesjef oberstløytnant Stephane Racle uttalte før helgen at Norwegian-flyet kan ta av så fort det har fått en ny motor på plass, etter å ha ventet over en uke på en erstatning.Det rapporteres i flere medier at Norwegians sikkerhetslanding skal ha blitt forårsaket av problemer med den venstre motoren av typen Rolls Royce Trent 1000.Velger bort Rolls-RoyceEn rekke flyselskaper har hatt utfordringer med motorer av denne typen.Air New Zealand kunngjorde mandag morgen en bestilling av åtte nye Boeing 787-10. Disse er bestilt med motorer fra GE, sannsynligvis som følge av problemene med motorene fra Rolls-Royce.- Valget vår reflekterer vår tillitil til GE-nx' enestående ytelser og ledende drivstofføkonomi, uttalte flyselskapets konsernsjef Christopher Luxon, ifølge stuff.co.nz. Han sa videre at flyet setter selskapet i en bedre posisjon for å kunne fly non-stop mellom Auckland og New York.Levering er ventet til 2022, og basert på listepriser er ordren verdt 2,7 milliarder dollar, eller nær 24 milliarder kroner. Den avtalte prisen er nok imidlertid sterkt rabattert.