Oljeselskapene står klare med kjempekontrakter i supply

Solstad Offshore sikret seg onsdag betydelige kontrakter til to PSV-er. - Det er et tegn på at ting beveger seg i riktig retning og veldig positivt for markedet, sier skipsmeglertopp. 

- Det er lenge siden vi har sett så lange kontakter som det sluttes nå i Nordsjøen. Det er et tegn på at ting beveger seg i riktig retning og veldig positivt for markedet, sier daglig leder Sølve Høyrem i skipsmeglehuset Westshore Shipbrokers til Hegnar.no.Det nylig sammenslåtte oljeselskapet Wintershall DEA har i lengre tid jaktet to plattform forsyningsskip (PSV) til en omfattende borekampanje på Nova-feltet som skal utføres av Northern Drillings halvt nedsenkbare borerigg «West Mira».Onsdag ble det klart at Solstad Offshore stakk av med oppdraget som er for 10 faste brønner, i tillegg til opsjoner på ytterligere seks. Varigheten er anslått til minimum 30 måneder. Raten er ikke kjent.  Det er de store 2011-bygde PSV-ene «Normand Naley» og «Norman Falnes» som skal benyttes til oppdraget. Sistnevnte er på vei ut av opplag etter å ha ligget stille siden 2016, og skal først støtte Vår Energi og boringen av en brønn med «Scarabeo 8». Dermed vil den være opptatt frem til Wintershall-kontrakten starter i månedsskiftet august/september.Selv om Solstad Offshore stakk av med denne storkontrakten, kommer det flere muligheter.På PSV-jaktNeptune Energy Norge har lansert et anbud for hele fire store PSV-er for langvarig arbeid med oppstart til høsten.To PSV-er skal støtte Seadrill-riggen «West Phoenix» på Fenja-feltet, der omfanget er seks brønner, mens to skal bistå det Odfjell Drilling-driftede nybygget «Beacon Atlantic» i minimum ett år.I tillegg hyret Wintershall nettopp inn «Scarabeo» til boring av fire brønner på norsk sokkel, og det er nærliggende å tro at også denne trenger båtstøtte med mindre den klarer seg med Solstad-skutene.Også på britisk sokkel er det anbud ute for lengre kontrakter, blant annet fra ConocoPhillips og Taqa.Venter sunt markedTall fra Westshore viser at det nå er 22 aktive rigger på norsk sokkel. I løpet av juli skal dette øke til 30. Det øker behovet for både PSV-er og ankerhåndteringsskip (AHTS), der det også har strammet seg betydelig til den seneste uken.- Det som er interessant er at AHTS-markedet er stramt å akkurat nå, for det er jo først i juni/juli at påfyllet av rigger kommer. Det er positivt for rederne og gir all grunn til å være optimistiske for AHTS-flåten. Det ser ut til at man kan få noen hyggelige måneder fra juni og utover. Utover sommeren vil spesielt PSV-markedet være usedvanlig stramt, sier Høyrem.Han får støtte av skipsmeglerkollega Wilhelm P.C. Blystad hos konkurrenten Clarksons Platou, som påpeker at svært få skip blir tatt ut av opplag fordi mange må igjennom kostbare klassinger.- Dette tyder på at tilbudet av båter vil holde seg relativt konstant i tiden fremover. I tillegg ser vi at flere av båtene som til daglig opererer i spotmarkedet skal inn på diverse prosjektkampanjer over sommeren. Dette vil føre til at færre båter vil være tilgengelig for oljeselskapene, og med et stadig økende behov kan det fort bli moro for rederne utover sommeren, uttalte han til Finansavisen onsdag.Høyrem tror ikke den gode stemningen bare vil begrense seg til sommermånedene.- Jeg tror vi får et mye sunnere marked for både PSV-er og AHTS-er frem i tid også. Basert på riggene som skal i aktivitet, er det for første gang på mange år grunn til å tro at vi ikke nødvendigvis får en høst- og vinterdipp, men at markedet vil holde seg mer stabilt, sier han.