<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Råvaretraderne må punge ut mer for tankskip

Ratene stiger i produkttankhandelen.

    Publisert 20. mai 2019 kl. 20.50
    Oppdatert 20. mai 2019 klokken 20.50
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 136 ord

    «Produkthandelen er ventet å øke i 2019 på grunn av gjenopptakelsen av arbitrasjemuligheter til Asia og fra økt vekst i Midtøsten», skrev produkttankrederiet Hafnia Tankers som nylig fusjonerte med BW Tankers, i sin rapport for første kvartal som ble lagt frem mandag.Total sett er utsiktene for 2019 positive, konkluderte det nyfusjonerte rederiet som fikk et overskudd tilsvarende 245 millioner norske kroner i kvartalet.Slutningene gjort av verdens største råvaretradere støtter opp under det synet.Ifølge VesselsValue er et produkttankskip av typen LR2 hyret inn av ST Shipping på en syvmåneders kontrakt til en dagrate på 20.000 dollar, mens Koch Logistics har tatt en MR2-tanker i seks måneder til 17.000 dollar dagen. Kontrakter med tilsvarende lengde ble for en snau måned siden inngått til rundt 18.000 dollar dagen for LR2-tankere og i størrelsesordenen 13-16.000 dollar pr. dag for MR2-tankere.