<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Solid resultatløft for Maritime & Merchant Bank

Selv om fraktmarkedene var utfordrende, lånte banken, med Arne Blystad og Arne Fredly på eiersiden, ut 226 millioner kroner i første kvartal til forskjellige shippingprosjekter. 

    Publisert 7. mai 2019 kl. 14.44
    Oppdatert 29. aug. 2019 klokken 18.31
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 427 ord

    - Første kvartal i 2019 bekreftet trenden vi så gjennom fjoråret; interessen for å investere i moderne/halvmoderne tonnasje fortsatte innen hovedsegmentene; tørrbulk, tank og LPG.Den spesialiserte shippingbanken Maritime & Merchant Bank mer enn doblet renteinntektene i kvartalet til 6,6 millioner dollar, fra 2,7 millioner dollar i samme periode i 2018.Under ledelse av Halvor Sveen, økte resultatet etter skatt fra 0,3 millioner dollar i første kvartal i fjor, til pluss 2,2 millioner dollar i første kvartal i år. Resultatøkningen var dermed på formidable 633 prosent. Forespørslene kommer fra alle de viktigste shipping-hubbene, deriblant Oslo, Hamburg, Athen, London og Singapore, og representerer en svært variert rekke kunder.Både tradisjonelle rederier og finansielle investorer strømmer til den Oslo-baserte banken for å sikre seg finansiering til shippingrelaterte prosjekter. I løpet av kvartal økte porteføljen av utbetale lån med 26 millioner dollar til totalt 272 millioner dollar. Det tilsvarer 2,4 milliarder kroner. - I tillegg ble det bygget opp en betydelig ordrereserve i perioden, sov vil bli utbetalt gjennom andre kvartal, skriver selskapet. To lyspunktDet påpekes i rapporten at fraktmarkedene hadde en blandet utvikling i kvartalet. - Tørrbulkmarkedet har vært svært skuffende, spesielt i de større segmentene. De operasjonelle utfordringene i Brasil har forårsaket en stor grad av usikkerhet når det gjelder frakt av jernmalm til Kina, som igjen har hatt en negativ effekt på tørrbulksentimentet som helhet, skriver selskapet, og påpeker at det også er mye uavklart i forbindelse med handelskrigen mellom USA og Kina.Mens råoljetankmarkedet var svakt, var det betydelig bedring i deler av produkttanksegmentet. En del av containermarkedet trekkes også frem som et stort lyspunkt kvartalet. -  Containermarkedet har gitt eierne av fartøy med kapasitet til 6-8.000 containere en enorm oppmuntring i form av betydelige rateøkninger, mens det har vært en flat eller svakere tendens i de fleste feeder-segmentene.Optimismen i offshoresektoren nevnes også i lys av løftet i oljeprisene og den økende subsea-aktiviteten.- Det er visse tegn til at supplyskip-segmentet går i riktig retning, selv om overkapasitet og opplagstall fortsatt er utfordrende.Høy aktivitetTil tross for at det blåser motvind i enkelte shippingsegmenter, venter Maritime & Merchant Bank at det fortsatt vil være høy investeringsaktivitet både i Norge og i utlandet, med en stabil strøm av nye forespørsler.- Vi ser frem til å jobbe samme med kundene våre for å materialisere nye prosjekter innen de hovedshippingsegmentene.Den tyske skipsrederen Henning Oldenforff, og den norske investoren Endre Røsjø er de to største eierne med 25 prosent hver.Arne Blystad er en betydelig eier med en andel på 7,7 prosent. Forretningspartneren Magnus Roth eier 6,1 prosent, mens investor Arne Fredly innehar 2,7 prosent av aksjene.I OTC-markedet prises banken til vel 761 millioner kroner.