Tørrlastsjef er optimist: - Overraskende bra marked

- Markedet er egentlig overraskende bra, til tross for de dårlige nyhetene, sier Herman Billung som tror investorene snart vil våkne.

Tørrlastmarkedet har vært tøft hittil i år som følge av handelskonflikten mellom USA og Kina, Vales gruveulykke i Brasil, sykloner i Australia og utbrudd av svineinfluensa som gjør at det forventes lavere import av soyabønner til Kina.I slutten av februar var Baltic Dry-indeksen under 600 poeng etter et betydelig fall, men har siden kommet opp til over 1.000 poeng igjen.- Vi merker ikke så veldig mye til det, for å være ærlig, sier Billung med henvisning til utbruddet av svineinfluensaen.- Markedet er egentlig overraskende bra, til tross for de dårlige nyhetene, fortsetter han og viser blant annet til at forwardratene for Capesize-skipene i snitt ligger på rundt 16.000 dollar for andre halvår.Spotratene i Capesize-markedet vaker nå rundt 12.500 dollar, etter å ha vært nede i under halvparten på det verste i vinter.- Jeg er egentlig overrasket. Det skjer jo nesten ingenting i Brasil og til tross for det har markedet gått såpass. Jeg tror markedet er bedre balansert enn man tror, sier Billung.- På et tidspunkt kommer Brasil tilbake. Vale guider med en jernmalmproduksjon på over 300 millioner tonn i 2019 og skal de nå det, må de øke i andre halvår.  I kombinasjon med alt rotet med scrubbere, tror jeg det blir en produktivitetssvekkelse for tørrlastflåten, så jeg er ganske optimistisk til andre halvår.Hittil i år er Star Bulk-aksjen ned drøyt 20 prosent på Oslo Børs, mens Golden Ocean er ned rundt 15 prosent.- Bulk har vært litt «out of fashion», mens alle skal ha tank. Tørrlastrederiene trader med store rabatter til NAV, men på et tidspunkt våkner investorene. Det er diskontert inn mange dårlige nyheter i Star Bulk og Golden Ocean, resonnerer Billung.