– Vi har holdt på i 150 år og har ambisjoner om å holde på i 150 år til. Vi driver ikke «shoot and run», sier konsernsjef Even Matre Ellingsen i Astrup Fearnley til Hegnar.no.To måneder etter at han tok heisen ned noen etasjer i Grev Wedels plass 9 for å overta sjefsstolen etter Jon-Aksel Torgersen, feirer skipsmeglerkonsernet sitt 150-års jubileum sammen med kunder på shippingmessen Nor-Shipping. Der er Astrup Fearnley med som såkalt «lead sponsor».Samtidig med feiringen jobber den energiske bergenseren intenst sammen med resten av ledelsen for å utforme strategien som skal føre konsernet videre. Stikkordene er endringer og vekst.– Alle virksomheter må vokse over tid for å beholde flinke folk. Vi skal vokse, men vi det skal skje målrettet, sier Matre Ellingsen, som avviser planer om konsolidering eller børsnotering.Siden 2014 har eierskapet ligget i Stiftelsen Hans Rasmus Astrup. Eierskapet har et evighetsperspektiv, påpeker han.Verdensledende– Astrup Fearnley står veldig sterkt i dag. Vi er ikke verdens største i målt i antall personer, men der vi opererer har vi høy markedsandel og er blant de beste i verden, sier Matre Ellingsen.Astrup Fearnley leverer analyse-, megler-, og rådgivningstjenester primært rettet mot maritime næringer som shipping, oljeservice og energi. Det gjør konsernet gjennom flere meglerforetak, deriblant Fearnley Securities, samt en energitradingvirksomhet og et prosjektfinansieringsselskap.For tiden har konsernet 350 ansatte fordelt på 13 kontorer i 10 land i Europa USA og Asia.– Vi er opptatt av å være der kundene er. Det er viktig for oss. Vi jobber i alle tidssoner og har blant annet en veldig sterk operasjon i Asia. I Hong Kong har vi vært siden 1968, og i tillegg har vi flotte forretninger i Japan og Singapore, sier Matre Ellingsen, og legger til:– Vi er ikke fremmed for å etablere oss andre steder, men har ingen umiddelbare planer om det.Full gassDet er lite konkret den ferske konsernsjefen kan si om veien videre da denne er under utarbeidelse. På spørsmål om hvor han ser de største mulighetene fremover, kommer imidlertid svaret kontant.– Det er innenfor gass. På det området kommer det til å skje utrolig mye fremover, slår han fast.– Bruk av LNG (flyende naturgass) er jo et fantastisk miljøfremskritt. Det er en mye renere form for energi som brukes på land og på skip.– En ting er å frakte gass, men en annen ting er å utvikle fartøyer som tar i bruk gass. Det er kjempespennende. Vi er utvilsomt best i verden på gass og LNG, noe vi er utrolig stolte over, fortsetter Matre Ellingsen, som mener 2020-årene bokstavelig talt kommer til å by på et hav av muligheter.– Vi tror det vil bli flåtefornyelser, konsolidering og at det kommer andre former for mer effektive skip.– Det har skjedd store endringer i shipping de siste 10 årene når det gjelder effektivitet. Det vil fortsette fremover. Shipping har fått en miljødimensjon og da må rederne tilpasse seg, sier han.– Hvordan skal Fearnley komme vinnende ut av disse endringene?– Å være kompetansesterke som vi er, kombinert med det globale nettverket vi har, tror jeg er en enorm styrke i forhold til flere konkurrenter. Så kombinerer vi den finansielle kunnskapen og kunnskapen om skip på en god måte.«Fish & ships»Siden Astrup Fearnley ble etablert av Thomas Fearnley i 1869, har konsernet alltid vært tidlig ute med å ta steget inn i nye markeder.I tillegg til offshore og mer tradisjonell shipping har Astrup Fearnley slått seg opp innen akvakultur.– Vår tilnærming til akvakultur er basert på at Norge fører an globalt på området. Ikke bare når det gjelder oppdrett av fisk, men i hele verdikjeden fra teknologi på merdesiden, til fisketransport, sier Matre Ellingsen som mener at Astrup Fearnley er ledende også innen leveranser til akvakultur – spesielt på et område.– Først og fremst når det gjelder det vi gjør med hensyn til å kontrahere utstyr som brukes i næringen. Det er en posisjon vi har brukt mange år på å bygge og det er fortsatt et satsingsområde.For å opprettholde posisjonen etterhvert som både ny teknologi og nye regler gjør seg gjeldende, er Matre Ellingsen opptatt av én ting:– Skal vi overleve må vi tilføre kundene våre relevant informasjon og råd. Det er den eneste måten vi overlever på. Vi har klart å være relevante for kundene våre i 150 år, og det skal vi fortsette med.