<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Laber shippinginteresse blant investorene

Interessen for shipping hos utenlandske investorer er fortsatt laber, spesielt i USA. Norske analytikere ser imidlertid tegn til endring.

Publisert 27. juni 2019
Oppdatert 27. juni 2019
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 386 ord
AP Photo/Jin Lee

Shippinganalytikerne Petter Haugen og Vetle Holt Johansen i meglerhuset Kepler Cheuvreux har nettopp returnert til Oslo etter noen uker på tur for å møte investorer i Madrid, Paris og New York.Inntrykket de sitter igjen med er at shippinginteressen blant investorene fortsatt er laber, men at den er i ferd med å ta seg opp. I hvert fall litt.«Siden minisyklusen i 2013 har interessen generelt vært lav; sektorspesialistene har fulgt med, mens generalistene, ofte med rette, har funnet mer interessante muligheter i andre sektorer», skriver de i en oppdatering fra vante omgivelser på Tjuvholmen. I forrige uke var de på Marine Money-konferansen i New York. Der mener analytikerne at det var en mismatch mellom investorenes stort sett negative syn på shipping, og den mer positive holdningen i selve shippingmiljøet.Clarksons Platous analytikerteam, som også var i New York i løpet av Marine Money-uken, bet seg merke i at det det var betydelig færre mennesker der enn tidligere, og at det var spesielt langt mellom aksjeinvestorene.«Stemningen på konferansen kan kanskje best beskrives som forsiktig, og vi hadde flere møter med investorer utenfor konferansen som var merkbart bekymret for utsiktene til etterspørselen, selv i tankmarkedet», skrev meglerhuset i en oppdatering mandag. Dropper analysedekningDen avventende holdningen til shipping blant investorene, reflekteres i at det blir stadig færre amerikanske banker og meglerhus som dekker sektoren. Tidligere denne uken ble det kjent at Wall Street-giganten JP Morgan dropper analysedekningen av shipping, som den foreløpig siste i rekken.Mens de amerikanske investorene er bekymret og vender seg mot sektorer som kanskje oppleves som mer sexy, blant annet teknologi, kan det virke som om europeerne er litt mer på glid.Kepler-analytikerne bemerket at det ikke er «fullt så vanskelig» å booke investormøter i Europa, og at disse typisk er med investorer som ikke har sett på shippingsektoren på flere år.«På nåværende tidspunkt skal man være forsiktig med å lese for mye ut av noe, men vi sitter igjen med et inntrykk at shippinginteressen øker bittelitt, dog fra et lavt nivå», skriver de.Med en ekstremt «bullish» tilnærming til sektoren, og «Shipping FTW 2020» som et slags mantra, påpeker Kepler-duoen at de selvfølgelig kan være noe farget av sitt eget syn.«men, det virker fair å konkludere med at det er flere generalister/long-only som ser på å kjøpe enn å selge shippingaksjer», avslutter de.Les også: Her er de beste shippinganalytikernes favorittaksjer