Nabobil solgt for 105 mill.

Amerikanske Getaround kjøper bildelingsselskapet Nabobil.no. – Vi skal bruke Nabobil for å ekspandere i Skandinavia, sier Getaround-sjef Sam Zaid.

Børs

Fire år etter at de syv gründerne startet bildelingsselskapet Nabobil.no har de solgt selskapet for 105 millioner kroner. I mellomtiden har gründere og investorer gått inn med mellom 25 og 30 millioner kroner.– Vi ser denne bransjen som et globalt spill der det vil bli én suksessrik global spiller. Nabobil vil være en del av den, og dette er en stor mulighet for oss, sier gründer og teknologisjef Christian Hager.– Når største aktøren i USA har kjøpt den største aktøren i Europa er det smart for både ansatte og eiere at vi blir med. Det er ikke én aksjonær som har nektet, sier adm. direktør Even Heggernes i Nabobil.no.Opp 60 prosent på et årBak Nabobil.no sto Jacob Tveraabak, Karl Munthe-Kaas, Jenny Sjøgren, Theodor Tonum, Thomas Grøndahl og Chris Moen i tillegg til Hager. De har tjent mest, men også investorer som gikk inn i selskapets seneste emisjon i mars i fjor har fått med seg en oppgang på 60 prosent på sine investeringer.Nabobil-eierne har fått valget mellom aksjer i Getaround eller kontantoppgjør. Flere skal ha valgt en kombinasjon, men rundt 75 prosent av salgssummen gjøres opp kontant.Getaround ble lansert i USA i 2011, og har fra første dag basert sin virksomhet på nøkkelfri overlevering av biler, og står selv bak utviklingen av utstyret som må installeres i hver bil. Dette selges til bilutleiere for 99 dollar pluss en månedskostnad på 20 dollar. Selskapet har 400 ansatte, er i 300 byer og har hentet inn 400 millioner dollar.Nabobil har basert seg på overlevering av nøkler, men har såvidt også begynt nøkkelløst, og dette vokser nå kraftig.Går minusNå skal Getarounds teknologi brukes hos Nabobil for å ekspandere både i Norge og resten av Skandinavia.– Vi skal investere så mye som trengs. Vi har bestemt oss for å vokse og vil øke vår investeringer kraftig, sier Sam Zaid og fortsetter:– Bilhold vil forandre seg kraftig i fremtiden, og vi vil være en del av den endringen.Kontakten med Nabobil har pågått i ett og et halvt år, men forhandlinger om kjøp har vært en prosess det seneste året. – Nå kan våre kunder bruke den samme appen over hele verden, sier Even Heggernes som spår at innfasing av nøkkelfri bildeling vil gi et massivt løft for selskapet.Han spådde i fjor vinter at Nabobil i fjor ville passere 100 millioner i omsetning. Det ble 70 millioner kroner og et marginalt lavere underskudd enn de 10 millionene selskapet tapte i 2017.Selskapets 93 aksjonærer er ivrige partnere ved at de hittil har stått for 4.000 bildelinger.Bileiere er konkurrenten– Vårt mål er å bygge verdens største bildelingsselskap og mener vi har et sterkt team. Vi skal bruke Nabobil til å vokse i Norge, Norden og videre derfra, sier Sam Zahid.Hans største konkurrent er verdens private bileiere.– Vi trenger ikke flere biler i verden. Det vi trenger er en global plattform for å bruke bilene vi har mer, sier han.Getaround planlegger å fortsette å bruke Nabobil-navnet i likhet med selskapets ansatte.Nabobil har over 180.000 registrerte brukere, 7.000 biler for utleie og er representert i alle norske byer. Totalt har 130.000 bookinger gått gjennom selskapet, og det er utbetalt 130 millioner til bileierne som Bileier får 75 prosent av inntekten ved utleie. De resterende 25 prosentene er administrasjonsgebyr til Nabobil samt forsikring.

nabobil
Nyheter
Børs