<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Storbrann i USA setter fyr på tankratene

Produkttankmarkedet var i ferd med å stramme seg til. Så eksploderte et oljeraffineri i Philidelphia.

Publisert 24. juni 2019
Oppdatert 24. juni 2019
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 452 ord

Det sendte bensinprisene i området og dermed ratene for MR2-tankskipene, som frakter bensin mellom Rotterdam og New York, rett opp.Gjennom helgen steg ratene med hele 5.500 dollar pr. dag, og dro opp snittinntjeningen til 17.000 dollar dagen, ifølge Clarksons Platou Securities.Som nevnt innledningsvis var markedet allerede i ferd med å stramme seg til ettersom raffineriene øker produksjonen i etterkant av den årlige "vår-rengjøringen" eller vedlikheholdsperioden, ifølge Clarksons skipsmeglere.Raffineriet i Pennsylvania har ifølge CNN en kapasitet på 335.000 fat olje pr. dag.Avhengig av hvor lenge raffineriet blir ute av drift, anslår meglerhuset økt import fra Europa.- Vi estimerer at 0,2 millioner fat pr. dag høyere produktimport til østkysten kan øke produkttank-tonnmilen med én prosent og løfte de gjennomsnittlige MR-ratene med om lag 1.000 dollar pr. dag, alt annet like, skriver Clarksons-analytikerne.Dyr forsikringNår det gjelder frakt av råolje falt Suezmax-ratene til 19.000 dollar pr. dag. Ifølge meglerhuset var ratefallet spesielt merkbart på rutene fra Mexicogolfen og fra Vest-Afrika som følge av et begrenset antall forespørsler.For de store VLCC-ene - Very Large Crude Carrier - er ratene fortsatt på rundt 28.000 dollar dagen. Dsse ratene har kommet betydelig opp siden to råoljetankere ble angrepet i Hormuz-stredet for få uker siden.Av den grunn har også forsikringspremiene for rederne som tar turen til Midtøsten steget betydelig.Ifølge Clarksons er det snakk om en tidobling til mellom 0,25 og 0,35 prosent av skipsverdien. For en 10 år gammel VLCC verdsatt til rett under 50 millioner dollar, tilsvarer det en ekstrakostnad på 150.000 dollar for en 50 dagers rundtur fra Kina til Midtøsten, skriver meglerhuset.At rederne har blitt noe avventende til å seile nettopp dit, har imidlertid økt ratene betydelig mer - rundt 650.000 dollar - for en slik tur.Det er imidlertid ikke bare uro i Midtøsten som gir grunn til bekymring om dagen.Laber stemning i New YorkDa Clarksons-analytikerne var tilstede under den årlige Marine Money-konferansen i New York i forrige uke, bet de seg merke i at det var betydelig færre mennesker der enn tidligere. Og det var spesielt langt mellom aksjeinvestorene.- Stemningen på konferansen kan kanskje best beskrives som forsiktig, og vi hadde flere møter med investorer utenfor konferansen som var merkbart bekymret for utsiktene til etterspørselen, selv i tankmarkedet, skriver meglerhuset i en oppdatering.At shipping ikke akkurat er det heteste i New York om dagen, reflekteres i at flere store banker og meglerhus i "det store eplet" har stanset analysedekningen på shippingsektoren.Clarksons-analytikerne påpeker imidlertid at den avmålte stemningen under konferansen ikke påvirket aksjemarkedet i løpet av uken der shippingrelaterte aksjer i stor grad bevegde seg oppover.- Det store bildet var det bedre sentimentet i aksjemarkedet, hjulpet av lavere renteforventninger og håp om en handelsavtale ettersom Xi og Trump skal møtes person til person denne uken, skriver de.