Tidligere Spetalen-båter hanker inn kontrakter

Øystein Stray Spetalens Standard Drilling tjente gode penger på salget av seks kriserammede plattform forsyningsskip (PSV). To er nå aktive i markedet, og flere er på vei.

London-baserte Borealis Maritime kjøpte i fjor høst de to PSV-ene «World Emerald» og «World Sapphire» fra New World Supply (NWS), der Øystein Stray Spetalen-kontrollerte Standard Drilling eier 34,4 prosent.Prisen for skipene, som da hadde ligget i opplag i mer enn to år, skal ha vært på rundt 7 millioner dollar pr. stykk.Et halvt år senere er begge skipene i arbeid.I vindenIfølge meglerkilder er «World Sapphire», nå omdøpt til «OOC Sapphire», hyret inn på en tremåneders kontrakt av SeaRenergy for sluttkunden Tennet.Kontrakten som inkluderer opsjoner, er for arbeid på hav-vindfarmen Sylwin.Oppstart var i slutten av mai etter at skipet hadde gjennomgått et tørrdokkprogram, inkludert klassing og oppgraderinger, på 1,5 millioner dollar. Søsterskipet «OOC Emerald» var tilbake i arbeid allerede i februar. Det er OOC Opielok Offshore Carriers som står for driften. Borealis Maritime var også kjøperen av de fire resterende skipene til NWS – «World Diamond», «World Peridot», «World Pearl» og «World Opal» - som ble solgt i april for rundt 8 millioner dollar pr. skute. Førstnevnte som nå heter «OOC Diamond» skal være i ferd med å bli reaktivert i Ålesund for oppdrag i spotmarkedet, ifølge driftsselskapet som opplever god interesse for fartøyene. KriserammetOpprinnelig var de seks PSV-ene eid av World Wide Supply i Ulsteinvik. Rederiet fikk imidlertid betalingsproblemer etter å ha mistet flere lange kontrakter med Petrobras i Brasil, og i slutten av 2015 overtok obligasjonseierne kontrollen. I januar 2017 kjøpte obligasjonseierne ut skipene for 27,6 millioner dollar og la dem inn i det nye, gjeldfrie selskapet New World Supply, som i tillegg ble tilført 5 millioner dollar.Etter å ha plukket opp obligasjoner på billigsalg, ble Standard Drilling tildelt aksjer i NWS gjennom en rettet emisjon. 5,1 millioner dollar ga en eierandel på 15,6 prosent.Eierandelen ble så gradvis økt til 34,4 prosent gjennom ytterligere tre transaksjoner, gjort opp med en blanding av kontanter og nytrykte aksjer.Obligasjonseierne betalte 4,6 millioner dollar for hvert av de seks skipene som skal ha kostet rundt 25 millioner dollar da de ble levert fra Damen-verftet i Romania i 2013.Det ryktes at Borealis Maritime er i forhandlinger om å videreselge den ene PSV-en for 10-11 millioner dollar.