Volvo og Uber lanserer selvkjørende produksjonsbil

- Innen midten av det neste tiåret forventer vi at en tredjedel av salget vårt vil være fullstendig selvkjørende biler, sier konsernsjef Håkan Samuelsson i Volvo Cars.

Siden 2016 har Volvo samarbeidet med taxitjenesten Uber for å fremskynde utviklingen teknologi til selvkjørende biler.Målet med samarbeidet er at Volvo skal kunne levere tusenvis av basisbiler med plattformer som er klargjort for selvkjøring de neste årene. I den forbindelse er det laget en rekke prototyper.Onsdag viser de to selskapene frem den første produksjonsbilen som, i kombinasjon med Ubers selvkjørende system, er i stand til å kjøre helt selv.En vanlig XC90 er utstyrt med sikkerhetsfunksjoner som gjør at Uber kan installere sitt eget selvkjørende system. - Dette skal i fremtiden gjøre det mulig for Uber å ha selvkjørende biler i sitt eget nettverk, og bruke disse i en autonom samkjøringstjeneste (ridsharing service), skriver Volvo i en pressemelding.Kombinasjonen av Ubers selvkjøringsystem og Volvos plattform skal gjøre Uber i stand til å tilby sikker samkjøring uten at spesialtrente medarbeidere må operere og overvåke bilen når den ferdes i områder beregnet for selvkjørende biler, opplyses det.- Vi tror selvkjørende teknologi vil gjøre det mulig for oss å forbedre sikkerheten ytterligere og det er selve fundamentet i selskapet vårt. Innen midten av det neste tiåret forventer vi at en tredjedel av salget vårt vil være fullstendig selvkjørende biler, sier konsernsjef Håkan Samuelsson i Volvo Cars i en kommentar. - Samarbeidet med Uber understreker vår ambisjon om å være den foretrukne leverandøren for de ledende ridehailing-selskapene i verden, fortsetter han. Volvo planlegger å bruke tilsvarende autonome plattform, som i samarbeidet med Uber, når selskapet skal lansere sine fremtidige selvkjørende biler på starten av 2020-tallet. Teknologien, som kommer på Volvo Cars biler SPA2-plattform (Scalable Product Architecture), vil utvikles slik at bilene skal kunne være selvkjørende på spesielt tilrettelagte områder, som motorveier og ringveier, uten at bilen må overvåkes av mennesker.