Analysesjef er megabull: - Spotratene vil eksplodere

Shippingekspert tror vi skal til all-time high innen få måneder.

Flex LNG er et Fredriksen-kontrollert LNG-rederi med hele 13 høymoderne skip (det eldste skipet er fra 2018).Fem av de 13 skipene er på vannet per i dag, mens ett til leveres i løpet av 2019. De resterende båtene er klare til levering i løpet av 2020 og 2021.Flex benytter seg utlukkende av effektive gassdrevne dieselmotorer, som går under betegnelsen "two-stroke propulsion".For lavhastighet-LNGC-skip er det MEGI, produsert av Man, eller X-DF, produsert av WinGD, som er de to reelle alternative teknologiene. Flex har båter i bestilling fra begge produsentene.Two-stroke skal medføre en fuel-besparelse på hele 30 prosent mot Tri-Fuel Diesel Electric (TFDE) som er bransjestandard. En del av investeringscaset i Flex er nettopp en høyere realisert rate på grunn av store fuel-besparelser for charter.Mot slutten av 2018 gikk ratene i været, men utviklingen har vært mindre god sålangt i 2019. Joakim Hannisdahl, analysesjef hos Cleaves Securities, skriver følgende i en 240 sider lang rapport som kan lastes ned gratis her."Spotratene har kommet ned fra all-time high etter høysesongen i fjerde kvartal, men også på grunn av en varm vinter i Fjernøsten og omstart av atomkraftverk i Japan. Vi forventer at spotratene vil ekspolodere i andre halvår til de samme nivåene som fjorårets all-time high. Gitt den økte kontraheringen og mangel på gasskondenseringskapasitet i 2021,2022 og 2023, tror vi at fjerde kvartal 2020 vil bli toppen av denne sykelen. Vi har kjøpsanbefaling på LNGC-befraktere og ser 40 prosent oppside i aksjene", heter det fra Hannisdahl.Men selv om oppsiden i spacet generelt estimeres til 40 prosent fra Cleaves-analytikeren, er han vesentlig mer bull på vegne av Flex LNG.Med et kursmål på 185 kroner er oppsiden over 70 prosent for de neste 12 månedene. Kursmålet har dog blitt redusert i forbindelse med den omfattende rapporten fra tidligere 219 kroner. Økt eksport fra Nord-Amerika og betydelig etterspøselsvekst er hoveddriverne Hannisdahl legger til grunn i sine estimater.- Vi tror at ratene vil stige betydelig ila de nærmeste månedene ettersom flere nye eksportanlegg blir ferdigstilt. Vi forventer den største økningen i eksport ut av Nord-Amerika, som tradisjonelt har vært en sterk driver for shipping da seilingsdistansene er relativt lange. Vi ser også en betydelig etterspørselsvekst i 2020, men tror den sykliske toppen blir nådd i samme år pga en økende ordrebok og lavere etterspørselsvekst i 2021/22, sier analysesjefen til Hegnar.no.Siden LNG er vesentlig mer miljøvennlig enn både kull og olje, mener Cleaves-analytikeren at bransjen har en megatrend i ryggen i årene som kommer.- Den langsiktige trenden for LNG er dog sterk gitt fokus på miljø og mål om renere luft i mange urbane områder. Vi har et kursmål på NOK 185 i Flex LNG, og tror aksjen vil stige i de kommende måneder i takt økende inntjening, sier Hannisdahl overfor Hegnar.no.I tillegg til John Fredriksen er Skagen Vekst blant de største eierne i selskapet. Bjellesau og eiendomsmilliardær Runar Vatne sitter også dypt investert i caset.Innsider laster oppHalfdan Marius Foss, sjef for Shipping and Operations, kjøpte fredag 1.014 aksjer i Flex LNG til 107 kroner.Foss la dermed omtrent 108.500 kroner på bordet for aksjene.Etter transaksjonen eier Foss 1.264 aksjer i Flex LNG og opsjoner på ytterligere 45.000 aksjer.Flex-aksjen steg 0,56 prosent til 108,00 kroner på Oslo Børs fredag.


CFO

NattoPharma ASA • Lysaker