Analysesjef: Kan bli den lengste sykliske ekspansjonsperioden siden 1740-tallet

Ratene har ikke vært høyere på over fem år i "håpløst" marked. Analysesjef ser stor oppside i sin sektorfavoritt.

Tørrbulk-aksjene har lenge seilet i motvind etter at svake markedsforhold ble enda svakere som følge av demningkatastrofen i Brasil tidligere i februar.Men plutselig har situasjonen snudd og ratene har skutt rett i været som en prosjektil.Baltic Dry-indeksen steg fredag 1,9 prosent til 2.170 poeng. Det er en oppgang på nær 90 prosent den siste måneden, og om lag 71 prosent siden nyttår.Baltic Dry-indeksen har ikke vært høyere siden 2013.Capesize-ratene ligger nå på om lag 32.200 dollar om dagen, mot snittet så langt i år på 11.800 dollar om dagen.Det skal være høyere etterspørsel etter jernmalm fra Kina som driver ratene på nåværende tidspunkt. Skipene blir hyret inn på ruten mellom Brasil og Kina, noe som raskt presser utnyttelsesgraden nordover.Golden Ocean-aksjen har gått nærmere 50 prosent siden juni, og Star Bulk har også løpt av gårde med om lag 40 prosent i samme periode.Allikevel kan det fortsatt være stor oppside i spacet.- Duket for en av de lengste sykliske ekspansjonsperiodene siden 1740-talletJoakim Hannisdahl, analysesjef hos Cleaves Securities, følger sektoren tett, og han har ingen av "de norske" aksjene som sin favoritt blant tørrbulkrederiene.- Min favoritt er Genco Shipping, hvor det er 50 prosent oppside til vårt kursmål på 16 dollar, sier analysesjefen overfor Hegnar.no om aksjen som ved stengning fredag handlet for 10,41 dollar.Genco Shipping er et New York-basert tørrbulkrederi med ISIN fra Marshalløyene. Selskapet kontrollerer hele 58 skip, der 17 er Capesize, to Panamax, 20 Supramax, 13 Handysize og seks Ultramax. Gjennomsnittsalderen på flåten er om lag 9,4 år og selskapet er hovedsaklig eksponert mot spot-markedet.Genco-aksjen har steget over 40 prosent siden midten av juni, men Hannisdahl ser fortsatt signifikant oppside i caset.- Selskapet er priset til 32 prosent rabatt på verdijustert egenkapital (NAV), og EV/EBITDA på 4x og 2x i hhv 2020 og 2021. Genco har en stor og diversifisert flåte med tørrbulkskip, og en snittalder på rundt 10 år øker elastisiteten ovenfor det vi tror er økende skipsverdier fremover, sier Hannisdahl.Cleaves-analytikeren påpeker overfor Hegnar.no at det svake markedet i vår kun skyldes midlertidlige effekter.- Tørrbulk har hittil opplevd et veldig tungt år, med lavere etterspørselsvekst blant annet pga dam-kollapsen i Brasil og en spesielt kraftig syklon i Australia. Dette er dog kun midlertidige effekter, og ikke systemisk som ved sykliske bunner.For når man ser opp og frem, tror Hannisdahl at det svake markedet i vår legger grunnlag for et vesentlig bedre marked i tiden fremover.- Den positive effekten ved det svake markedet har vært at kontrahering av nybygg har vært på svært lave nivåer, og orderboken er nær historiske bunnivåer. Dermed tror jeg det er duket for en av de lengste sykliske ekspansjonsperiodene siden 1740-tallet, avslutter analysesjefen overfor Hegnar.no.


Daglig leder

RH Raadgiverhuset Rekruttering • Statsbygd i Trøndelag

Les også