Bergensere selger tørrlastskip i stigende marked

Publisert 30. juli 2019 kl. 12.45
Oppdatert 27. aug. 2019 klokken 17.43
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 565 ord
Ved utgangen av 2018 rådet AS J. Ludwig Mowinckels Rederi i Bergen over en flåte på tre tørrlastskip av typen Panamax, bygget i Kina mellom 2005 og 2008, samt en Suezmax-råoljetanker fra 2012.Tankskipet eies 50/50 med et annet Bergen-rederi; Viken Shipping, mens i to av bulkskipene, «Goya» og «Ogna», er Wenaasgruppen medeier med en andel på 50 prosent.
Nå er den totale flåten redusert til tre skip etter at «Ogna» på 75.754 dødvekttonn er solgt.Pris eller kjøper kan han ikke si noe om. Ifølge verdivurderingsbyrået VesselsValue er imidlertid skipet solgt til en gresk aktør for 10,3 millioner dollar, eller nær 90 millioner kroner.I spotmarkedet ble Panamax-ratene rapportert til vel 17.000 dollar tirsdag etter å ha falt noe tibake de siste dagene. Oppgangen er imidlertid fortsatt på nesten 50 prosent den seneste måneden. Etter flere år med røde tall, ble 2018 andre året på rad med overskudd. Resultatet før skatt og minoritetsinteresser steg med nær 40 prosent til 1,5 millioner dollar. Inntektene økte fra 9,8 millioner til 11,7 millioner dollar.- Selv om tørrlastmarkedet er langt bedre nå enn da årsberetningen ble skrevet, er vi fortsatt usikre på utviklingen fremover, skriver han i eposten.
Det bekrefter konsernsjef Geir Belsnes overfor Hegnar.no.- Eventuelle andre endringer i flåten kommer an på hvilke muligheter som byr seg, skriver Belsnes i en epost.Strammere marked2008-bygde «Ogna» ble opprinnelig bestilt av John Fredriksens Golden Ocean, men da nyttårsrakettene ble sendt opp i 2007, tok Mowinckel over byggekontrakten for 45 millioner dollar, ifølge VesselsValue.Salget kommer samtidig som tørrlastmarkedet opplever et kraftig løft. Meglerhuset Clarksons Platou Securities ser oppmuntrende nyheter innen segmentet, ettersom Kinas import av amerikanske soyabønnner nådde det høyeste nivået i løpet av en uke siden februar. Det bandt ifølge Reuters opp ni skip.Økt inntjeningSelv om tørrlastmarkedet møtte veggen mot slutten av fjoråret, bidro den positive utviklingen gjennom årets ni første måneder til økt inntjening for Mowinckel-skipene.Mens tørrlastskipene hovedsakelig er direkte eksponert mot markedsutviklingen, har råoljetankeren «Vinge» vært på en langsiktig kontrakt med råvaregiganten Vitol, som ifølge årsberetningen «gir et positivt resultat». Fra i sommer seiler imidlertid skipet i spotmarkedet.Timingen kan vise seg å være god. Råoljetankmarkedet ventes å styrke seg i andre halvår, blant annet som følge av økt eksport fra USA og fordi flere skip går ut av flåten for å få installert scrubber før IMOs nye miljøreguleringer trer i kraft i 2020.Bergensrederiet vil foreløpig brenne drivstoff som maksimalt inneholder 0,5 prosent svovel for å tilfredsstille kravene, men styret påpeker at alternative metoder blir løpende vurdert.Fortsatt usikkertOm fremtidsutsiktene skriver rederiet at markedet for råoljetank preges av optimisme, men at markedsbalansen er skjør.«Fortsatt oppgang fordrer både økt etterspørsel og fortsatt relativt høy utfasing», heter det.I tørrlast opplyses det at innføringen av handelsbarrierer, spesielt mellom Kina og USA, har hatt negativ effekt, både på psykologien og det fysiske markedet.«Andre markedsforstyrrelser som værforhold og ulykker har bidratt til et kraftig fall i inntjeningen i starten av 2019, og det råder stor usikkerhet om videre retning for markedet», skriver rederiet videre i årsberetningen datert 3. april.Foreløpig har det gått i riktig retning, men Belsnes understreker at usikkerheten er der fortsatt.- Det er først og fremst den geopolitiske situasjonen som skaper uforutsigbarhet, og gjør det vanskelig å spå markedet fremover, forklarer han, og tilføyer samtidig at de fortsatt er positive til tankmarkedet på mellomlang sikt.Rederiet, som har røtter tilbake til 1898 da det ble grunnlagt av tidligere statsminister Johan Ludwig Mowinckel, er nå heleid av Magda Müller Mowinckels Legat.