<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Boa-kjempe skal jobbe for ExxonMobil

Det ene av Boa Offshores to enorme konstruksjonsskip er på plass i Nigeria, klart til dyst for ExxonMobil. Det andre skal til Asia.

Publisert 8. juli 2019
Oppdatert 27. aug. 2019
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 242 ord

I rapporten for første kvartal avslørte Trondheims-rederiet Boa Offshore at det hadde sikret en ny kontrakt til konstrukssjonskipet «Boa Sub C».Utover at oppdraget var i Vest-Afrika og at det tidligst var ferdig i slutten av 2019, ble kortene holdt tett til brystet.Oppdragsgiver skal, etter det Hegnar.no forstår, være ExxonMobil Nigeria.Fra oppstarten i juli er varigheten beregnet til 415 dager, noe som betyr at fartøyet kan være sysselsatt til høsten 2020.2007-bygde «Boa Sub C» ligger nå oppankret ved Port Harcourt, på østsiden av Nigerias kystlinje, der det ankom 24. juni, ifølge VesselsValue. Det forrige oppdraget var for Adwen i Nordsjøen.Nyprisen for det nær 140 meter lange fartøyet med et dekksareal på over 2.000 kvadratmeter, var på rundt 800 millioner kroner, ifølge Skipsrevyen.Fullbooket duoKonsernsjef Helge Kvalvik skrev i rapporten at de så flere jobbmuligheter enn tidligere for konstruksjonsskipene, som eies gjennom Boa OCV.Han understreket imidlertid at konkurransen om oppdragene er tøff.Rederiets andre konstruksjonsskip, «Boa Deep C», som ble ferdigstilt i 2003, jobber for tiden i offshorevindmarkedet i Nordsjøen, før den skal starte en kontrakt med en ikke-navngitt aktør i Asia som sannsynligvis vil vare inn i første kvartal 2020. «Boa Deep C» gjennomgikk den periodiske 5-årsklassingen i vinter. Denne ble fullført i første kvartal. Det var i fjor høst at rederiet, som følge av bedre markedsforhold, annonserte at det vurderte å klasse skipet for å holde det operasjonelt.I den forbindelse ble obligasjonseiernes tillatelse etterlyst for å overføre 30 millioner kroner til en konto for klassekostnader.