<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Børge klar for New York-børsen - prises til 24 milliarder

Norske Børge Hald og hans kone eier aksjer for rundt 2,5 milliarder kroner. 

Publisert 10. juli 2019
Oppdatert 27. aug. 2019
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 309 ord

(Finansavisen.no): Mandag formiddag kom nyheten om at teknologiselskapet Medallia skal noteres på New York-børsen i løpet av juli. Selskapet ble grunnlagt av nordmannen Børge Hald og hans amerikanske kone, Amy Pressman. Medallia sikter mot en prising på mellom 16 og 18 dollar pr. aksje, noe som verdsetter selskapet til om lag 2,2 milliarder dollar, ifølge Finansavisen.Selskapet planlegger å hente 240 millioner dollar i frisk egenkapital i børsnoteringen.Børge Hald og hans kone eier i dag i underkant av 17 millioner aksjer. Dersom børsnoteringen lykkes, kan ekteparets beholdning verdsettes til rundt 2,5 milliarder kroner.Ifølge Forbes planlegger de å selge aksjer i emisjonen.Finansavisen lyktes ikke å komme i kontakt med Hald.Omrokkerte ledelsenDenne gangen er prisingen noe lavere enn ved forrige emisjon i februar, da de hentet 70 millioner dollar, som priset selskapet til 2,4 milliarder dollar.Gründer Børge Hald var adm. direktør inntil august i fjor, da tok Leslie Stretch over stillingen for å klargjøre selskapet for børsnotering. Nordmannen gikk da inn i en rolle som styreleder og strategidirektør, skriver avisen. I 2018 hadde Medallia en omsetning på om lag 260 millioner dollar, en nedgang fra 313,6 millioner dollar i 2017.Nettoresultatet endte på minus 70,4 millioner dollar i 2018.I dag kan teknologiselskapet skilte med kunder som Nike, Apple og hotellkjeden Hilton.MilliardeventyrEtter endt økonomiutdannelse fra Stanford, fikk Børge Hald og kona en idé som snart skulle bli milliardbutikk.I 2012 opplevde Medallia et gjennombrudd da det kjente venturefondet Sequoia Capital kom inn på eiersiden etter å ha skutt inn 35 millioner dollar i egen­kapital.Hald og kona har utviklet et analyseverktøy for håndtering av store kundedata. Gründeren kaller det «customer experience management».«Vårt system forstår kunden bedre enn noen andre. En kunde som først sjekker inn på et hotellrom og så senere skriver en anmeldelse, denne kunden kan vi følge og forstå, og deretter omdanne dette til verdifull informasjon for hotellkjeden», sa Hald da Finansavisen intervjuet ham i 2017.