<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

«Farland» har fått sitt første oppdrag

For én måned siden etablerte Sverre Andreas «Andy» Farstad et nytt offshorerederi. Forsyningsskipet «Farland» er straks klar for jomfruoppdraget.

Publisert 19. juli 2019 kl. 16.14
Oppdatert 29. aug. 2019 klokken 17.06
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 190 ord

21. juni annonserte Sverre Andreas "Andy" Farstad at han, sammen med sønnen Sverre Olav Farstad og Svein Leon Aure, entrer offshorescenen igjen, etter å ha mistet kontrollen over Farstad Shipping til Kjell Inge Røkke og Solstad Offshore for få år siden. Sverre Farstad & Co som ble etablert i samarbeid med Sølvtrans-eier Roger Halsebakk og ledes av Aure, har allerede sikret seg sitt første plattform forsyningsskip (PSV) gjennom overtakelsen av "Blue King", nå døpt om til "Farland", fra Ulstein Group.Målet var å sette skipet i drift så fort som mulig, og denne uken kom den første kontrakten på plass.Flere skipsmeglere melder at "Farland", som er av det karakteristiske PX121-designet, er hyret inn av NorSea Group-eide Maritime Logistics Services til et forsyningsoppdrag som starter opp 6. august.I første omgang varer spotkontrakten én uke. Med opsjoner kan imidlertid skipets jomfrutur vare i inntil 28 dager.Raten er ikke kjent. For øyeblikket ligger PSV-en til kai i Bergen.Da supplycomebacket ble annonsert skrev rederiet i en pressemelding at det ønsker å være "en sentral bidragsyter til det maritime clusteret på Sunnmøre og sammen med klyngen fortsatt utvikle det maritime næringslivet til beste for vår region".