<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Molnes tror Nel kan bli kjøpt opp av tysk beiler

Karl-Johan Molnes lovpriser Nel og kommer med stikk til «dårlige investorer».

    Publisert 1. juli 2019 kl. 14.45
    Oppdatert 27. aug. 2019 klokken 18.15
    Lesetid: 5 minutter
    Artikkellengde er 1094 ord

    Hydrogenselskapet Nel har hatt et turbulent første halvår i 2019. Aksjen har gått fra å være en investering for de spesielt interesserte, til å bli en av de mest omsatte aksjene på børsen.Ved nyttår sto aksjen i 4,61 kroner, og 27. mai hadde aksjen steget smått utrolige 102 prosent siden nyttårsrakettene føyk i været.I starten av juni skjedde det en eksplosjon hos Uno-X hydrogenstasjon ved Sandvika Storsenter. Årsaken skal ha vært en hydrogenlekkasje etter at en plugg ble feilmontert. I en presentasjon fredag i forrige uke kom det frem at selskapet selv hadde kontrollen over pluggen som feilet. Nel estimerer at eksplosjonen vil koste selskapet «et par titalls millioner» kroner.Nikola-kontrakt verdt én milliard dollarAnalysesjef i Norne Securities Karl-Johan Molnes har lenge vært positiv til hydrogenselskapet. I likhet med konsensus estimerer ikke Molnes at Nel vil tjene penger før 2021, men han ser store verdier i kontrakten med den amerikanske lastebilprodusenten Nikola.- Nåverdien av Nikola-kontrakten alene er USD 1 milliard (8,54 mrd. NOK, red.anm.). Det er mer enn dagens aksjekurs alene. Det er fra én kunde i ett land i ett segment. Fri kontantstrøm utgjør 20 prosent av salgssum selv etter et raskt prisfall per stasjon på 50 prosent. Lastebilmarkedet er viktig fordi det viser at fornybar hydrogen ikke bare er renere men også billigere enn diesel, sier en engasjert Molnes til Hegnar.no før han fortsetter.- I tillegg vil hydrogen bryte gjennom i en rekke andre segmenter hvor Ilmenitt verket i Tyssedal på Vestlandet med et pilotprosjekt nå settes i gang til NOK 200 millioner og senere vil følges opp med en investering på NOK 6-7 milliarder, sier analysesjefen.- Glem p/eNorne opererer med en kjøpsanbefaling på aksjen og et kursmål på 11,95 kroner. Molnes & co forventer at Nel vil sitte igjen med 391 millioner kroner på bunnlinjen i 2022, noe som impliserer en pris/inntjening (p/e) for 2022 på hele 37. Molnes er tydelig på hva han mener om aksjens relativt stive multipler.- Glem verdivurdering på P/E-tall for vekst selskaper. Lav P/E er trøsten dårlige investorer bruker for seg selv for å investere i aksjer med fallende lønnsomhet. En investor gjør livet sitt mye enklere ved å analysere alle aksjer gjennom å tenke på tilbud og etterspørsel. Innen utstyr for å produsere fornybar hydrogen er det sterk etterspørselsøkning med et begrenset tilbud og det er hittil bare NEL som serieproduserer utstyret. Nå har også NEL funnet ut at dette er vanskeligere enn de selv trodde. Det betyr at det kommer ikke en eneste ny konkurrent fra de store selskapene. De som investerer i hydrogenutstyr er de som må gjøre det for å holde seg i live. Som dieselmotorprodusenten Cummins som på fredag la inn bud på 2/3 av Hydrogenics. Tyske selskaper med leveranser til bilindustrien, sier Norne-analytikeren til Hegnar.no.- Nel blir kjøpt oppI Nornes oppdatering om Nel mandag forsvarer meglerhuset kursmålet på aksjen med at tyske industrielle aktører som ønsker kjøpe opp selskapet sannsynligvis må ut med 10-12 kroner per aksje. Molnes mener alt ligger til rette for et oppkjøp av den norske hydrogenyndlingen.- Vi tror at det er stor sannsynlighet for at NEL blir kjøpt opp av et stort tysk industrikonsern. Tidspunktet vil falle sammen med omstilling av arbeidskraft fra produksjon av fossile kjøretøy til nullutslippskjøretøy. Først for lastebiler i USA. Så for smelteverk. Så for alt annet. Når det nå viser seg at det å drive hydrogenstasjoner er mer sammenlignbart med å vedlikeholde helikoptre enn sykler tror vi at det kan komme bud på NEL når som helst, sier energiske Molnes før han fortsetter.- Det private selskapet Robert Bosch har 460 000 ansatte. Det er det dobbelte av alle 230.000 norske industriarbeidsplasser. Bosch tror at 20 prosent av alle kjøretøy vil gå på hydrogen. De har investert 200 000 arbeidstimer i samarbeidet med Nikola. De har tvunget svenske Powercell til å selge brenselsceller til Nikola gjennom seg. Nå er det sannsynligvis NELs tur til å vise hvordan de kan skaffe den nødvendige arbeidsstyrken til å bygge og bemanne 700 super stasjoner i USA de neste 10 årene i et marked hvor det er vanskelig å få tak i arbeidskraft. Her kan Robert Bosch være svært behjelpelig. De har også fordelen av at de har så mye penger at de ikke vet hva det er. Det er mange måter Bosch kan sikre seg større innflytelse over NELs utbygging i USA. De kan tegne en samarbeidsavtale om å drifte stasjonene eller de kan kjøpe hele selskapet om det er det som må til, sier den Bergensbaserte analytikeren til Hegnar.no.Nel møter konkurranse både fra kinesiske og nord-amerikanske aktører. På spørsmål om hvordan Nels teknologi måler seg med konkurrentene er sjefanalytikeren tydelig.-  NEL er det eneste selskapet som kan levere både fyllestasjoner og elektrolyse i store volumer. Alle andre selskaper ligger foreløpig langt bak både i teknologi og kapasitet, sier Molnes overbevist. Molnes til småaksjonærer: - Markedet vil svinge og NEL vil svinge merI juni var NEL den mest populære aksjen hos Nordnet, og nettmeglerens kunder nettokjøpte aksjer i hydrogenselskapet for 146 millioner kroner. Molnes mener småaksjonærene må være i stand til å tåle svingninger i tiden fremover.- Til småaksjonærer vil jeg si at den største faren ved å kjøpe NEL nå er den markedsturbulensen som sannsynligvis kommer i aksjemarkedet i andre halvår i år. Endring i forventninger på amerikanske renter fra fire renteøkninger til tre rentekutt i løpet av de siste 9 månedene vil skape svingninger. Dette betyr at en i denne perioden ikke må belåne noen aksjekjøp før markedsstemningen igjen har svingt ned fra euforisk til depressivt fordi det i andre halvår sannsynligvis kommer til å fortsette å svinge som det har gjort de siste 18 månedene siden forrige all-time high. Det er imidlertid verdt å merke seg at det er i denne volatile perioden at tyske Clearstream har økt fra 2 til 30 prosent i NEL, og aksjekursen har økt fra NOK 2 til NOK 7 per aksje. Dette mønsteret vil sannsynligvis fortsette. Markedet vil svinge og NEL vil svinge mer. Molnes & co verdsetter Nel til omkring 15 milliarder kroner, omtrent det samme som avkastningsgarantisten Olav Thon Eidendom handles for i markedet. På spørsmål om hvilket av de to selskapene han ville ha valgt for en slik kjøpssum svarer Molnes følgende.- Olav Thon Eiendom er en utmerket lavrisiko-investering som er nesten like god som egenkapitalbevis i norske sparebanker i samme kategori. Vi anbefaler å ha slike lavrisiko-aksjer i porteføljen og så kan en spe på med vekstselskaper som NEL på toppen. Det er imidlertid viktigere hva Robert Bosch eller et annet stort tysk industriselskap vil foretrekke i Norge og da er det bare ett svar: NEL.Nel-aksjen klatrer 1,01 prosent til 6,99 kroner per aksje på Oslo Børs mandag.