<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Nordea mener Scanship Holding er verdt 10,7 kroner

Aksjen har tatt fullstendig av og steget nær 500 prosent i år. 

    Publisert 31. juli 2019 kl. 12.15
    Oppdatert 27. aug. 2019 klokken 17.42
    Lesetid: 3 minutter
    Artikkellengde er 632 ord

    Scanship Holding er et norsk miljøteknologiselskap med hovedkontor i Tønsberg. Selskapet har spesialisert seg på utvikling av avfalls- og avløpsvannsystemer for skipsfarten, men opererer også innenfor aquaculture og onshore.Selskapet har vært en av de ubestridte vinnerne på Oslo Børs i år. Aksjen har løpt smått utrolige 477 prosent siden nyttårsrakettene føyk i været. Selskapet leverer potensielt revolusjonerende teknologi, og ESG-bølgen som preger markedet har virkelig gitt Scanship-aksjonærene en hyggelig reise.Men det er berettiget å spørre seg om prisingen begynner å bli noe strukket.Selskapet er i praksis er gjeldfritt, men aksjen handles på EV/EBITDA 60+ og P/E 90 på fjorårets inntjening.Legger vi Sparebank 1 Markets estimater til grunn for inneværende år, som for øvrig har et kursmål på 8,5 kroner, så handles aksjen på EV/EBITDA 40+ og P/E 63.Omsetningsveksten fra fjorårets første kvartal til årets første kvartal var 21 prosent. Ordrebacklogen vokste fra 513 til 680 millioner kroner.Betalt Nordea-analyse: fair value: 10,7 kronerSparebank 1 Markets er det eneste meglerhuset som utgjør Bloomberg-konsensus per juli 2019. Men i vår har Scanship Holding selv gått ut til Nordea Markets og betalt meglerhuset for analysedekning av selskapet, såkalt commissioned research.I den nyeste oppdateringen fra Nordea, datert 10. mai, har meglerforetaket oppdatert estimatene slik at de inkluderer nye kontrakter innen energiproduksjon fra avfall med karbonfangst (MAP) i cruise industrien. MAP har ifølge Nordea et potensial til å doble kontraktstørrelsen på nybygg.Les analysen her!Estimatene inkluderer også et stort fireårig landbasert avfallsprosjekt med Lindum, VEAS, NGI og SINTEF der Scanship vil levere MAP-teknologi til Lindums avfallsanlegg i Drammen. Ingen øvrige landbaserte aktiviteter med MAP er inkludert i estimatene til Nordea.Nordea-analytikerne har regnet seg frem til en riktig aksjekurs på 10,7 kroner. Dermed er nedsiden på hele 60 prosent fra tirsdagens kurs.I et bull case-scenario, der MAP-teknologien virkelig slår igjennom kommersielt, estimerer Nordea 24 MAP-kontrakter for cruiseskip frem til 2026. I tillegg legges kontraktvolumet på retrofits til fire årlig frem til samme år.I et slikt scenario regner Nordea seg frem til en riktig aksjekurs på 14,1 kroner. Nedsiden om Nordeas bull-case inntreffer er om lag 47 prosent.Nordea har benyttet et avkastningskrav på totalkapitalen på 9,3 prosent og verdsettelsen er gjort ved bruk av en DCF-modell.Hans-Erik Jacobsen, senioranalytiker hos Nordea Markets, sier til Hegnar.no at meglerhuset har som policy å ikke kommentere enkeltselskaper. Nye kontrakterEtter den siste Nordea-analysen ble publisert, har Scanship blitt tildelt to kontrakter med en europeisk skipsbygger som inkluderer både avfallshåndtering og vann- og avløpsrensing.Det har også kommet en kontraktstildeling fra et kinesisk verft om levering av vann- og avløpssystemer til opptil seks cruiseskip. To av skipene ligger allerede i bestilling, mens de fire andre er opsjoner.Ved Scanships trading update den 6. mai var ordrebacklogen 680 millioner kroner og Options and Ordered sisterships beløp seg til 295 millioner kroner.På julis siste dag oppgir Scanship-CEO Henrik Badin overfor Hegnar.no at ordrebacklogen og Options and Ordered sisterships per dags dato utgjør henholdsvis «litt over 700 millioner kroner» og «omtrentlig 330 millioner kroner».Badin: - Motiverende å se at markedet verdsetter våre ambisjonerScanship Holdning verdsettes til om lag 2,5 milliarder kroner. På spørsmål fra Hegnar.no om prislappen er fornuftig svarer toppsjefen følgende.- Vi er veldig langsiktig i det vi gjør i selskapet, og er ikke opptatt av selskapers verdi til enhver tid. Vi har levert godt i Cruise, vi er vel posisjonert og miljømessig bærekraft er vekstbarriere fremover hvor vår teknologi blir mer og mer sentral, sier Henrik Badin før han fortsetter.- Det er selvsagt motiverende å se at markedet verdsetter våre ambisjoner innenfor miljø, og vår relevans i forhold til å forhindre negative miljømessige utslipp, det å gjenvinne verdifulle ressurser i avfall, og vårt bidrag til å produsere ren energi og redusere CO2 utslipp. Her ser nok fler og fler investorer våre mange muligheter for vekst langs flere akser, avslutter Scanship-sjefen overfor Hegnar.no.Presisering: Nordea-analysen er meglerhusets selvstendige arbeid hvor Scanship ikke kan påvirke eller gi føringer.