Ny 737 Max-skrell - joint venture enda viktigere for Norwegian

Kan bli satt på bakken inn i 2020.

Flere FAA-ingeniører og regulatorer har utvidet sine sikkerhetsanalyser og dekker en voksende liste med problemer på Max-flyene, og er usannsynlig å kunne bli godkjent som flydyktig før januar 2020, skriver Wall Street Journal.- Situasjonen forblir flytende, ingen fast tidslinje er etablert, og Boeing må fortsatt tilfredsstille amerikanske regulatorer. Under det siste oppgitte scenarioet forventes den globale Max-flåten å komme tilbake i luften januar 2020, skriver Wall Street Journal og viser til FAA-kilder og pilotforbundsledere.American Airlines meldte søndag at de vil utvide kanselleringer for Max til 2. november, fra tidligere 3. september. Selskapet vil kansellere rundt 115 flyreiser daglig.Fredag ble det kjent at også United Airlines utvider kanselleringene til 3. november, en måned lenger enn tidligere planlagt, skriver TDN Direkt.Joint venture på trappene for Norwegian - Enda viktigere etter dagens nyhet- Vi har lenge hatt konkrete samtaler med én aktør om et såkalt joint venture. Det er mange interessenter, men det er særlig én part hvor prosessen har kommet langt. Vi kan være så nærme som en uke unna en avtale, sa finansdirektør Geir Karlsen i Norwegian til Finansavisen etter kvartalspresentasjonen på Aker Brygge torsdag.Han har i det seneste vært Bjørn Kjos’ co-pilot i sjefsjobben, og torsdag morgen ble det også kjent at han tar over resten av konsernsjefansvaret. Finansavisen kan fortelle at de finansielle bekymringene ser ut til å være mindre enn på lenge. For Norwegians joint venture-plan innebærer å opprette et datterselskap, der flyselskapet kan eie deler av flyparken sammen med en tredjepart. Selskapet har selv oppgitt at det er snakk om å flytte Airbus-flåten inn i dette datterselskapet, samtidig som det selv vil benytte Boeing-flyene.Det å slippe inn en investor i datter­selskapet vil gi sårt tiltrengt kapital. Men det vil også bedre kontantstrømmen, påpeker analytiker Kenneth Sivertsen i Pareto Securities.- Norwegians salg av fly i andre kvartal demonstrerer hvor viktig denne joint venturen kan bli, hvor det kan være snakk om opptil 90 fly. I andre kvartal ble det solgt fem fly, og selskapet reduserte nettogjelden med rett under en milliard kroner, sier Sivertsen til Finansavisen.


CFO

NattoPharma ASA • Lysaker