Orkla selger merkevare

Formålet med salget er å redusere kompleksitet i porteføljen.

Børs

Orkla Foods Danmark har signert og gjennomført en avtale med Amanda Seafoods A/S om salg av merkevaren Glyngøre, går det frem av en pressemelding.Formålet med salget er å redusere kompleksitet i porteføljen og konsentrere virksomheten om prioriterte kategorier.Taus om salgsprisPartene er blitt enige om ikke å offentliggjøre salgsprisen. Avtalen trer i kraft fra 1. juli 2019.- Vi er glade for at en solid aktør som Amanda Seafoods har valgt å inkludere Glyngøre i sin portefølje og bygge videre på denne tradisjonsrike merkevaren til glede for danske forbrukere. Frasalget er et ledd i Orkla Foods Danmarks strategi om å konsentrere ressursene om våre prioriterte vekstområder, kommenterer Carsten Hänel, leder for Orkla Foods Danmark.Glyngøre er Danmarks mest kjente sild- og tunfiskmerke, og produktporteføljen består av bearbeidet sjømat til dansk dagligvare og foodservice. Merkevaren hadde netto salg på 43 millioner danske kroner, tilsvarende ca. 56 millioner kroner i 2018.Amanda Seafoods ble etablert i 1916 og er i dag en del av den nordiske sjømatgruppen Insula.- Vi ser frem til å inkludere den veletablerte danske merkevaren Glyngøre i vår portefølje. Glyngøre har en sterk posisjon hos danske forbrukere, og vi ser gode muligheter for å bygge videre på merkevaren gjennom innovasjon og produktutvikling, sier Jesper Kold Sørensen, adm. direktør for Amanda Seafoods.Orkla Foods Danmark har tidligere solgt merkevaren K-Salat for å konsentrere virksomheten om kategorier med større vekstpotensial.Nedgraderer aksjenTirsdag går det frem at Pareto Securities nedgraderer Orkla-aksjen til hold fra tidligere kjøp, ifølge TDN Direkt.Kursmålet opprettholdes på 80 kroner.Pareto peker på sterk kursutvikling i aksjen, og ser begrenset oppside fra nåværende nivåer, skriver nyhetstjenesten. 

orkla
orkla foods
Nyheter
Børs