Rem Offshore kjøper supplyskip til bruk i seismikk

Åge Remøy og partnerne har anskaffet nok et plattform forsyningsskip (PSV) som skal bygges om til seismikkarbeid. Kontrakt er allerede sikret.

I forbindelse med kjøpet av PSV-en «Lewek Aquarius», som nå er bygget om til seismikkarbeid, fra konkursrammede EMAS Offshore i fjor sommer, sa konsernsjef Fredrik Remøy i Rem Offshore til Hegnar.no at de så på flere skip til bruk innen seismikk.- Vi prøver å finne gode kjøpsmuligheter innen alle segmenter og seismikk er ett av disse, sa han.Utvider flåtenNå har Rem Offshore anskaffet nok en PSV fra Emas Offshore, som skal bygges om til seismikkbåt. «Lewek Andes» er rederiets tiende flåtestilskudd. Det skriver Nett.no , og viser til lokalavisen Vestlandsnytt som omtalte saken først. – Dette blir vår båt nummer fire i seismikksegmentet, og er en båt som vil komplettere seismikkflåten vår, sier Remøy til lokalavisen.Han forklarer at de har med en lokal bank på kjøpet og anslår investeringen, inkludert kjøp og ombygging, til rundt 30 millioner dollar. Det tilsvarer om lag 257 millioner norske kroner. Remøy sier til Veslandsnytt at skipet allerede er sikret en langtidskontrakt med en internasjonal aktør som sikrer driften i minst to år framover.Første destinasjon er Vest-Afrika, nærmere bestemt Nigeria. Etter det kan det bli Midtøsten på Rem Offshores nyeste skip som for tiden undergår ombygging i Singapore.Søsterskipet «Rem Aquarius» har en treårs-kontrakt med BGP- China National Petroleum Corporation.Fullbooket flåteRem Offshores forrige flåteutvidelse fant sted i desember i fjor da offshorerederiet kjøpte de to PSV-ene «Brage Supplier» og «Brage Trader», som var eid av en rekke bergensinvestorer, deriblant Rieber-familien, Espen Galtung Døsvig og Thorolf Hestness.Flåten består nå av seks PSV-er, to subseaskip og to seismikkskip.I løpet av en hektisk vårperiode, signerte det Fosnavåg-baserte offshorerederiet fem periodekontrakter med en total kontraktsverdi på mer enn 200 millioner kroner. Det gjaldt PSV-ene «Rem Mira», «Rem Cetus», «Rem Insula», «Rem Trader» og subseaskipet «Rem Inspector». Flåten er dermed fullbooket.«Nye» Rem Offshore ble etablert av Åge Remøy og hans to forretningspartnere Magnus Roth og Thorstein Mar Baldvinsson i 2016.Med en krigskasse på 500 millioner kroner var planen å investere i kriserammede offshorerederier, og dermed bygge opp et helt nytt rederi etter at Remøy måtte gi fra seg kontrollen i «gamle» Rem Offshore til Kjell Inge Røkke og Solstad Offshore.