<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Siddiser ser lys i supply

Pengene fortsette å renne ut av Stavanger-rederiet O.H. Meling & Co, men optimismen er større enn på lenge.

Publisert 31. juli 2019
Oppdatert 27. aug. 2019
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 533 ord

I likhet med konkurrenten Simon Møkster Shipping, som holder hus noen kilometer lenger nord i oljebyen Stavanger, tynges det familieeide rederiet O.H. Meling & Co av et svakt offshoremarked.Flåten består av plattform forsyningsskipene (PSV) «Siddis Sailor» og «Siddis Mariner», levert i henholdsvis 2007 og 2011.Rederiet er også eksponert mot tankmarkedet med de 2009-bygde produkttankskipene «Stav Viking» og «Stavfjord», som ligger i et joint venture der Det Stavangerske Dampskibsselskap (DSD) og milliardær Trond Mohn er på eiersiden.I tillegg til svak inntjening fra PSV-ene, var også resultatbidraget fra disse negativt i fjor.Konsernets inntekter på 167,5 millioner kroner tilsvarer en nedgang på 10 prosent fra året før. Driftsresultatet falt fra 27 millioner kroner til 4,7 millioner kroner, blant annet etter en nedskrivning av den ene PSV-en på 9 millioner kroner.Etter skatt og minoritetsinteresser endte resultatet på minus 23,5 millioner kroner, opp fra minus 47,7 millioner kroner i 2017.Lysere utsikter«Markedet for offshore servicefartøy har vært relativt svakt gjennom hele 2018», konstaterer styret i årsberetningen.Mens de foregående årene har bydd på dystre prognoser for utsiktene til offshoremarkedet, er det imidlertid en mer positiv tone å spore i den siste årsberetningen. Usikkerheten er dog fortsatt stor.«Vi forventer økt aktivitet de neste årene, men antall tilgjengelige fartøy i opplag kan holde ratenivået lavt, spesielt på lengre tc-kontrakter (time charter, red.anm.)», skriver rederiet, som på kort sikt venter store ratesvingninger.«Ratene i høysesong kan periodevis dekke drift og avskrivninger, mens det i lavsesong forventes rater under driftskostnad», heter det.Etter flere lengre kontrakter var «Siddis Mariner» i spotmarkedet fra i fjor sommer til mars i år. Da startet en 3-måneders kontrakt med 7 månedlige opsjoner, hvorav flere allerede er erklært. Dersom alle erklæres er skipet sikret arbeid ut året.«Siddis Sailor» var hovedsakelig i spotmarkedet i 2018, med noen få perioder med seismikkarbeid for Equinor. Det samme gjelder for 2019. Skipet er nå på et spotoppdrag for den norske oljekjempen.God kontraktsdekningEtter at produkttankskipene fullførte en lengre kontrakt med Equinor 1. april, er det inngått en samseilingsavtale med svenske Furetank, som dermed har overtatt befraktningsansvaret for disse.Furetank eies av Høglund-familien og spesialiserer seg på befraktning av produkttankskip under 20.000 dødvekttonn. Inkludert Meling-fartøyene, utgjør flåten 30 skip, medregnet 6 nybygg.Kontraktsdekningen omtales som tilfredsstillende.«Prognosene viser at med den kontraktsdekningen vi har i de underliggende selskapene i dag, basert på realistisk forventet utnyttelse i spotmarkedet og markedets fremtidsutsikter, og muligheter for å inngå tc-kontrakter med høyere rater enn selskapets skip har hatt de siste to årene, er det tilstrekkelig likviditet i 2019», skriver rederiet.Ved utgangen av fjoråret var likviditetsbeholdningen på 77 millioner kroner.Kutter kostnaderFor deler av flåten er det i 2019, i likhet med tidligere år, innvilget avdragsutsettelser på ekstern gjeld, uten at det nødvendigvis er tilstrekkelig.  «Prognosene viser også at eierne i 2020 risikerer å måtte skyte inn midler selv om avdragsutsettelse innvilges. Det jobbes således med ulike tiltak knyttet til refinansiering av dagens struktur, samt innføring av kostnadsbesparende tiltak», heter det.Et av tiltakene er selskapet O.H. Meling Management AS, som ble etablert i 2017. Hensikten er å styrke rederiets posisjon for drift av supplyskip. Selskapet eies sammen med den Bergen-baserte skipsrederen Tom Chr. Steckmest.Meling-konsernet hadde en langsiktig gjeldsbyrde på snaut 575 millioner kroner ved utløpet av 2018. Den bokførte egenkapitalen var på vel 110 millioner kroner.