Slik gikk det med Norwegian i andre kvartal

Norwegian Air Shuttle presenterer tall for andre kvartal torsdag morgen.Resultatet kom inn på 82,8 millioner kroner, mot 300,3 millioner kroner i andre kvartal 2018.Resultat før skatt endte på 111,4 millioner kroner, mot 369,6 millioner kroner ved samme korsvei året før.Driftresultatet ble 662,8 millioner kroner, mot 153,6 millioner kroner i fjor.Ebitdar kom inn på 2.209,5 millioner kroner, mot 1.618,9 millioner korner i andre kvartal 2018 og ventet 2.210 millioner kroner.Omsetningen endte på 12.181,8 millioner kroner, mot 10.227,9 millioner kroner ved samme korsveis i fjor.Yielden kom inn på 0,42 kroner, mot 0,37 kroner i andre kvartal 2018.Enhetsinntektene endte på 0,37 kroner, mot 0,32 kroner i fjor.Enhetsinntektene inkludert avskrivninger, men ekskludert fuel, kom inn på 0,29 kroner, mot 0,29 kroner i fjor.PAX endte på 185 kroner, mot 162 kroner ved samme korsvei året før.ASK kom inn på 27.074 millioner, mot 25.663 millioner i fjor.RPK ble 23.819 millioner, mot 22.242 millioner i fjor.Fyllingsgraden kom inn på 88,0 prosent, mot 86,8 prosent i fjor.Selskapet fraktet 9,98 millioner passasjerer i kvartalet, opp fra 9,97 millioner passasjerer i andre kvartal 2018. «Norwegians andre kvartal var preget av redusert vekst og bedret lønnsomhet, sammenfallende med selskapets strategi. På tross av lavere vekst og at Boeing 737 MAX-flyene ble satt på bakken, doblet det underliggende resultatet før eierkostnader seg fra samme kvartal i fjor», heter det i en melding fra selskapet.UtsikterNorwegian Air Shuttle ser ebitdar for 2019 på 6-7 milliarder kroner i 2019, fra 3.165 millioner kroner i 2018.Enhetskostnad eksklusive drivstoff ventes på 0,31 kroner i 2019. Enhetskostnaden inklusive drivstoff ventes til 0,43 kroner. Anslagene er basert på en USD/NOK-kurs på 8,58 og drivstoffkostnad på 618 dollar per tonn, samt dagens ruteportefølje og planlagt produksjon.Selskapet venter en produksjonsvekst (ASK) på 0-5 prosent for 2019, fra tidligere guiding på 5-10 prosent.Utsatte leveringer av Boeing 737 Max-fly reduserer Norwegian Air Shuttles driftsinvesteringsestimat for 2019. Selskapet guider nå kontraktsforpliktelser på totalt 1,2 milliarder dollar i 2019, mot tidligere 1,7 milliarder dollar, mens for 2020 er guidingen nå 1,3 milliarder, mot tidligere 1,2 milliarder.Selskapet forventer at 737 Max-flyene vil være tilbake i tjeneste fra oktober. Det forventes at resultatet vil tynges med om lag 700 millioner for inneværende år på grunn av ikke-operative 737 Max-fly.Norwegian har hedget 27 prosent av forventet drivstofforbruk andre halvår 2019 på en pris på 680 dollar per tonn. Sist uke lå prisen ifølge IATA Jet Fuel Price Monitor på 621 dollar. I Europa lå den på 623 dollar og for Nord-Amerika var prisen 632 dollar.JV: klarhet «innen uker»Norwegian Air Shuttle har pågående samtaler om et joint venture-samarbeid, og venter klarhet "innen uker", ifølge selskapets presentasjonsmateriell torsdag.Videre skriver selskapet at de alternative kildene for å finansiere obligasjonen som utløper i desember blant annet er et JV-samarbeid, aksjebeholdningen i Bank Norwegian og verdier i slots.Kjos trer til sideEtter 17 år som CEO vil Bjørn Kjos avtre som øverste toppleder og gå over i en rådgiverrolle fra 11. juli. Inntil selskapet har funnet en ny etterfølger, overtar nåværende Geir Karlsen rollen som CEO midlertidlig.Styreleder Niels Smedgaard vil gå inn i en mer aktiv rolle i ledelsen, heter det i en melding.Arbeidet med å finne en ny permanent konsernsjef er allerede startet, fremgår det av meldingen.Rapporten Presentasjonen