<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

«West Bollsta» på vei til Norge

«West Bollsta», en av verdens mest sofistikerte borerigger, er på omsider på vei til Norge. Neste år starter den på et milliardoppdrag for Lundin.

    Publisert 19. juli 2019 kl. 14.52
    Oppdatert 27. aug. 2019 klokken 17.54
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 426 ord

    Kort tid før julenissen tok fatt på gaveinnspurten i 2017 meldte det John Fredriksen-kontrollerte riggselskapet Northern Drilling at det hadde valgt å utøve opsjonen på å kjøpe den halvt nedsenkbare riggen «Bollsta Dolphin» for 400 millioner dollar, eller vel 3,3 milliarder kroner.- Bollsta Dolphin er en av verdens mest sofistikerte "high end" flyterigger, skrev selskapet om riggen som opprinnelig ble bestilt av konkursrammede Fred. Olsen Energy, men senere kansellert.På vei til NorgeRiggen, som har fått navnet «West Bollsta», har nå startet på ferden til Norge fra det koreanske verftet Hyundai Heavy Industries der den nylig ble ferdigstilt, opplyser riggselskapet Seadrill som skal stå for driften av nybygget.Først ble det anslått levering i januar i år, noe som senere ble revidert til juni. Først nå er riggen på vei.Ved ankomst Norge skal riggen gjennom omfattende forberedelser og testing før oppstart av en kjempekontrakt med det svenske oljeselskapet Lundin.Etter at ryktene hadde versert i lenger tid, ble det i februar bekreftet at «West Bollsta» skal bore ti brønner for Lundin med oppstart i andre kvartal 2020 på Luno II-feltet og Rolvsnes-funnet. I tillegg følger det med opsjoner på ytterligere fire brønner.Den faste perioden har en kontraktsverdi på om lag 200 millioner dollar, eller vel 1,7 milliarder kroner, ekskludert prestasjonsbonuser. Bassøe Offshore estimerer dagraten til 330.000 dollar.Venter ratehoppDersom opsjonene utøves har «West Bollsta» arbeid for Lundin til tredje kvartal 2022. Dagratene for opsjonene følger en markedsindeks slik at selskapet kan dra fordel av den ventede tilstrammingen i markedet for «harsh environment»-rigger.Dagratene for moderne premiumrigger ligger nå jevnt over nord for 300.000 dollar, men Northern Drilling opplyste i førstekvartalsrapporten at disse snarlig er ventet å ta steget opp til 400.000 dollar, tatt i betraktning en standard bonusmekansisme i markedet. «Deepsea Stavanger» fikk nylig en kontrakt med Total i Sør-Afrika der raten er på rundt 425.000 dollar pr. dag. Det er imidlertid grunn til å tro at det er et spesielt tilfelle, gitt oppdragets krav, snarere enn at det generelle markedsnivået har fått et kjempeløft allerede. For å sikre leveringsfinansieringen av «West Bollsta», inngikk Northern Drilling i mai en avtale med en gruppe banker om å doble størrelsen på«West Mira»-lånefasiliteten med 200 millioner dollar gjennom en egen transje med en nedbetalingsprofil på 12 år.I tillegg til å sikre finansiering, har Seadrill jobbet på spreng for å skaffe mannskap til Northern Drillings nyeste superrigg.Nylig ankom en annen Fredriksen-rigg Norge, nærmere bestemt Skipavika utenfor Bergen; Seadrill Partners' halvt nedsenkbare borerigg «West Leo». Hegnar.no skrev i juni at den etter alt å dømme var på vei til Norge etter å ha ligget i kaldt opplag på Tenerife siden 2016.