<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Dårlig butikk å frakte Nordsjø-olje

For øyeblikket er det svært dårlig betalt å frakte råolje fra Nordsjøen og ut i Europa. Råvaretradere posisjonerer seg imidlertid for at det bildet snart skal snu.

    Publisert 7. aug. 2019 kl. 10.30
    Oppdatert 27. aug. 2019 klokken 17.35
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 378 ord

    For eierne av råoljetankere av typen Aframax har det vært noen blytunge uker.Aframax-tankskipene på 80.000 til 120.000 dødvekttonn brukes til frakt av råolje på ruter med lavere volumer, som fra Nordsjøen, Østersjøen og Middelhavet, og omtales som «tankfartens arbeidshest».Mens rederne før jul i fjor oppnådde rater på over 80.000 dollar dagen fra Nordsjøen til kontinental-Europa, er ratene nå på rundt 8.000 dollar.John Fredriksens tankrederi Frontline behøver til sammenligning 16.000 dollar for å gå i null.Meglerhuset Clarksons Platou trodde bunnen var nådd for to uker siden. Forrige uke ble imidlertid enda verre. Skipsmegler Erlend Nikolai Jensen oppsummerte det slik i en e-post til sine kunder fredag;«TGIF» - Thank god it’s Friday.Flere skip, mindre handelIfølge analytiker Jørn Bakkelund i Clarksons Platou er hovedårsaken til det svake markedet at sjøverts handel av råolje er ned 2,5 prosent i 2. kvartal, sammenlignet med kvartalet før.Lavere oljeetterspørselsvekt og lavere OPEC-produksjon, blant annet som følge av sanksjoner, samt uvanlig mye vedlikehold av raffinerier knyttet til IMO 2020, bidrar til dette.«Seilingsdistansene ser også ut til å være marginalt ned», skriver han i en e-post til Hegnar.no. Datagrunnlaget for 2. kvartal er imidlertid noe usikkert, påpeker han.I tillegg er det levert flere nybygg, samtidig som få skip har forlatt flåten. Målt i dødvekttonn økte flåten med 1,7 prosent i snitt fra 1. til 2. kvartal, ifølge Clarksons Platou.Fearnleys skrev i en oppdatering i forrige uke at de i snitt opplevde 10 bud for hver last tilbudt i markedet i Nordsjøen og Østersjøen.Som følge av lavt tilbud av både råolje og oljeprodukter, kombinert med plenty av tilgjengelig tonnasje, venter meglerhuset at det vil ta litt tid før ratene kommer opp.Forventer oppturPå den positive siden er snittraten hittil i år på vel 16.000 dollar dagen. På samme tid i fjor var det tilsvarende tallet 9.500 dollar, ifølge Clarksons Platou.De seneste dagene er det også sluttet flere Aframax-er på lengre kontrakter, som indikerer forventninger om et betydelig løft i ratene litt frem i tid.Koch Logistics har hyret inn en Aframax i 15 måneder til en rate på 22.000 dollar dagen, mens Unipec har sluttet èn for 6 måneder til 20.500 dollar pr. dag.Oljegiganten ExxonMobil har tatt tre skip for kortere perioder, nærmere bestemt 2 måneder hver. Her ligger ratene mellom 15.000 dollar og 16.750 dollar pr. dag, ifølge VesselsValue.