Kjetting-Jan posisjonerer seg

Hamstrer 300 tonn kjetting til uforutsette hendelser.

Sotra Anchor & Chain har sikret seg rundt 300 tonn kjetting for å posisjonere seg inn mot cruise-industrien, går det frem av en pressemelding. - Vi merker at antallet henvendelser har økt, ikke bare fra Norge. Vi har ikke satset spesielt på cruise, men basert på henvendelser og at det stadig blir flere internasjonale havner som tilrettelegger for anløp av cruiseskip, kan dette bli en viktig bransje i årene fremover, sier kjetting-gründer Jan Vindenes. Har til uforutsette hendelserDet enorme berget av kjetting som er hentet er kjøpt for å ha på lager - til uforutsette hendelser. - Vår filosofi er å satse på uforutsette hendelser. Det er der vi skal være sterke. Da er det bare to faktorer som gjelder, at vi har kjettingen på lager når noe skjer, og at vi kan levere med blålys, sier han. Vindenes legger ikke skjul på at det er langt bedre priser i akutt-markedet enn når kjetting og ankere inngår i det han omtaler som ordinært vedlikehold. Han peker videre på at det ikke nødvendigvis er cruiseskipene som alltid trenger kjetting.- Havner som har rigget seg for denne type anløp blir også en viktig målgruppe, sier han.Leverte til Costa ConcordiaI 2015 leverte Sotra-bedriften kjetting til cruise-skipet Costa Concordia som grunnstøtte i Italia. Dimensjonen på «cruise-kjetting» er noe mindre enn det som tradisjonelt går til offshoreindustrien.