<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kontraktsrykte er superbull for tank

VLCC-ratene har fått et betydelig løft den seneste uken. Dersom markedesrykter stemmer, er oppgturen bare såvidt i gang.

    Publisert 9. aug. 2019 kl. 15.05
    Oppdatert 27. aug. 2019 klokken 17.32
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 202 ord

    Etter et seigt andrekvartal har ratene for de største tankskipene - VLCC-ene - endelig begynt å bevege seg nordover.Nå ryktes det i markedet at det kinesiske råvareselskapet Unipec har hyret inn en VLCC - Very Large Crude Carrier - til å frakte en last med råolje fra USA til Kina i september.Raten skal være rundt 42.500 dollar pr. dag, noe som er et betydelig løft fra tidligere inngåtte kontrakter på samme rute.I spotmarkedet forøvrig kvoteres VLCC-ratene til rundt 30.000 dollar pr. dag, ifølge tall fra en rekke meglerhus.Det er det høyeste på flere måneder, og tilsvarer en økning på nær 90 prosent bare den seneste uken.Snittraten hittil i år ligger på rundt 22.600 dollar dagen, ifølge Clarksons Platou Securities, som spår rater på hele 60.000 dollar i fjerde kvartal.Positivt datapunktPrisutviklingen på eldre VLCC-er går også i riktig retning.Tidligere denne uken ble det kjent at Navios Maritime Acquisition har solgt den 2002-bygde VLCC-en "Nave Electron" til Elandra.Prisen skal ifølge VesselsValue være avtalt til 26,5 millioner dollar for det 17 år gamle skipet.Oslo-noterte ADS Crude Carriers kjøpte i fjor sommer tre 2002-bygde VLCC-er fra Ship Finance for 22,5 millioner dollar pr. stykk.Transaksjonene er riktignok ikke helt sammenlignbare, men den underliggende trender er uansett positiv.