Myrseth etter krakk - jeg så ikke problemene komme

For en uke siden meldte SeaBird Exploration at oppdrag ved bruk av Nordic Explorer og Harrier Explorer nå er utsatt.Utsettelsene kommer som følge av vanskeligheter knyttet til manglende kapasitet, ettersom SeaBird for øyeblikket mangler grunnleggende utstyr for å få gjennomført operasjonene. Dette medfører økte kostnader og vil følgelig tynge resultatet i 2. og 3. kvartal. Nyhetene har ført til solid kursfall i aksjen.Mandag 29. juli sluttet aksjen på 1,12 kroner og i løpet av tirsdagen stupte den hele 17,86 prosent. I dagene som fulgte har verdiene fortsatt å smuldre bort. I skrivende stund omsettes aksjen for 0,795 kroner (-0,62 prosent), hvilket betyr at aksjen er ned 29 prosent i løpet av en uke. Stig Myrseth, investeringsdirektør i Dovre Forvaltning, har lenge vært fan av SeaBird Explorer. Han tok kontakt med selskapet etter nyheten om utsettelse.- Signalene fra 2D-seismikk- og skytebåtmarkedet er gode med stigende rater og økende kapasitetsutnyttelse. Det burde i utgangspunktet borge godt for utviklingen i aksjekursen i SeaBird fremover, skriver Myrseth i en mail til Hegnar.no.- Det hjelper imidlertid lite om markedet bedrer seg dersom selskapet har operasjonelle problemer og får uventede kostnader som en følge av det. Det er der jeg har bommet som har vært positiv til aksjen lenge. Jeg så ikke problemene som selskapet meldte om nå nettopp komme, innrømmer investeringsdirektøren.Hvorvidt aksjen er et kjøp eller ikke i dag, avhenger av om disse problemene er av midlertidig eller varig karakter.Dersom selskapet får kontroll på de operasjonelle problemene, mener Myrseth at aksjen er “utrolig billig på dagens nivåer” og utbyttecaset for er 2020 intakt. En direkteavkastning på over 30 prosent for 2020 er i sikte ifølge hans beregninger.- Ha imidlertid i mente at både risiko og oppside er høy. Dette er ikke noen aksje som passer for folk som er redd for berg-og-dalbane, understreker Myrseth.For ordens skyld er det verdt å merke seg at Myrseth er aksjonær i SeaBird Exploration.Her er hva Myrseth har fått i tilbakemelding fra selskapet:Streamer-problemene skyldes primært forsinkelser knyttet til logistikk. Både Harrier og Nordic Explorer er rigget med Digistreamer (fra ION). Den andre streamer-typen i markedet er Sercel (fra CGG), som er blitt den mest vanlige i dag. Fordelen med Digistreamer er at den er reparerbar, ulempen er at ION sluttet å produsere den i nedturen pga. marginal etterspørsel og at underleverandører ikke lenger har deler på lager.Innleieavtale for Nordic Explorer inkluderte 18 km med Digistreamer som eies av shipowner (hvorav vi vil overta eierrett av 9km i etterkant). Dette sammen med 2 km "ny" streamer som ble kjøpt inn til prosjektet skulle i utgangspunktet være mer enn nok til å gjennomføre jobben.Utstyret viste seg derimot å være i dårligere teknisk stand enn det de elektroniske testene viste i forbindelse med rigging av båten i Norge. Det er dessverre ikke mulig å få gjort en fullverdig test av streamer-utstyr før det er i operasjon (i saltvann med "strekk" på kablene), noe som gjør forebygging utfordrende når en ikke har brukt det tidligere. Problemer har særlig vært knyttet til dårlig tilstand på front-end / lead-in seksjoner.Ledetiden på reparasjon og sourcing av en del komponenter til seksjonene har vært betydelig lengre relativt til "gamle dager" grunnet redusert service-offering fra ION og deres underleverandører. Antall service-lokasjoner kan blant annet nå telles på en hånd noe som gjør transport mer tidkrevende.Vi sendte seksjoner til reparasjon rett i etterkant av inngåelsen av kontraktene i januar og mars, men disse ble returnert senere enn forventet/forespeilet. Kombinasjonen av parallelle Digistreamer-operasjoner, dårligere teknisk stand enn forventet på utstyret og vesentlig lengre ledetid på reparasjon har resultert i forsinkelser vi ikke tok godt nok høyde for dessverre.Begge skipene har nå hatt relativt stabil drift/produksjon de siste ukene. Etter fullføring av prosjektene vil vi ha en betydelig pool av "innkjørt" Digistreamer. I tillegg har vi en god del km som kan bli reparert - så problemene er ikke langvarige.Les også: Advarte mot aksje - i dag kom krakket - Basert på denne meldingen heller jeg mot at problemene er av forbigående karakter, men sikker kan man selvsagt aldri være. Uventede ting kan alltid skje. Ingen kan spå fremtiden eksakt, avslutter Myrseth.