<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Oppgraderer 2020 Bulkers til «kjøp»

Amerikansk stjerneanalytiker mener markedet undervurderer verdien av Tor Olav Trøims tørrbulkflåte, og plukker frem en kjøpsanbefaling.

    Publisert 21. aug. 2019 kl. 09.47
    Oppdatert 27. aug. 2019 klokken 17.19
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 342 ord

    Shipping- og oljeserviceanalytiker Gregory Lewis i den amerikanske investeringsbanken BTIG har oppgradert Tor Olav Trøims Oslo-noterte bulkrederi 2020 Bulkers til kjøp fra nøytral, ifølge bransjeavisen Tradewinds.Bakgrunnen er det han mener er for lav verdsettelse av rederiets 8 scrubber-utstyrte Newcastle-max tørrbulkskip på 208.000 dødvekttonn, hvorav halvparten vil være levert fra New Times Shipyard i Kina innen utgangen av 2019. 2 skip blir levert i januar 2020, mens de 2 siste blir levert i mai neste år.- Med de nåværende capesize-verdiene (resalg) på 52 millioner dollar og nybygg på 51 millioner dollar (levering om 2 år), mener vi at meglerestimater på 57-58 millioner dollar for 2020 Bulkers' Newcastlemaxer er for konservativt, skriver han i en oppdatering, ifølge avisen.Lewis verdsetter skipene til 60 millioner dollar pr. stykk. Til sammenligning er den gjennomsnittlige kostprisen på rundt 47 millioner dollar, inkludert scrubber.- Reell premie- Rederiet tok levering av sitt første nybygg tidlig i august og vil få levert ytterligere 5 skip gjennom januar, noe som setter 2020 Bulkers i en sterk posisjon til å dra nytte av effektene fra IMO 2020, skriver BTIG-analytikeren.Lewis viser til at rederiet allerede har sikret kontrakter til 4 skip, hvorav 2 er inngått med en solid premie til Baltic Capesize-indeksen.Rederiets første skip, «Bulk Sandefjord», gikk rett inn på en 3-årig indeksbasert kontrakt med råvarekjempen Koch Industries. Dagaten på rundt 35.000 dollar gjør at skipet seiler inn pene overskudd fra første stund ettersom rederiet kun behøver om lag 14.500 dollar for å nå kontant break even.Dagraten reflekterer ifølge selskapet den ekstra kapasiteten og det lavere drivstofforbruket skipet har sammenlignet med en standard Capesize.- Newcastlemax-scrubberpremien er reell, konkluderer Lewis.Stor oppsideBTIG har et kursmål på 100 kroner, noe som tilsvarer en potensiell oppside på 33,3 prosent fra tirsdagens sluttkurs på 75 kroner.Hos den norske konkurrenten Clarksons Platou Securities er de enda mer bull.Clarksons har et kursmål på 15 dollar, eller om lag 135 kroner, ifølge en oppdatering fra forrige uke. Det gir en mulig oppside på 80 prosent.En aksjekurs på 75 kroner priser 2020 Bulkers til snaut 1,7 milliarder kroner.Les også: Åpner utbyttekranen i 2020