«Prosjektet #30dager for miljøet er en klimamobilisering som drives frem av folks historier. I september inviterer OBOS og cCHANGE mennesker over hele landet til å gjøre en bærekraftig endring i 30 dager».
Denne klimadugnaden kunne man lese i OBOS-bladet tidligere i år. En av historiene tilhører en familie på Nesodden, som hver kveld skrur av lyset, innfører matforbud og snakker om klimautfordringer.
River og bygger
En annen historie, som OBOS ikke refererer til, handler om dem selv. OBOS ønsker igjen å rive et fullt fungerende bygg på Oslos vestkant og erstatte det med 66 nye leiligheter i høy prisklasse, få måneder etter rivingen av Nordeas tidligere hovedkontor på Majorstuen til fordel for prosjektet Middelthunet.
Der koster leilighetene i snitt 131.000 kroner pr. kvadratmeter. Den dyreste leiligheten – som ennå er usolgt – er priset til 95 millioner kroner.
I prosjektet Hoffs Hage skal en boligblokk som tidligere ble utleid til stortingsrepresentanter jevnes med jorden til fordel for fire punkthus tegnet av anerkjente Lund Hagem Arkitekter, som blant annet har tegnet bygg i Bjørvika og på Tjuvholmen.
Høy standard
– Vi synes prosjektet visuelt er veldig fint, og standarden vil bli høy. Det blir plassbygde bad, gulvvarme, innspent glass på balkonger, takhøyde på 2,60 meter og oppgraderte kjøkken, sier prosjektleder Morten Brørby i OBOS om de nye blokkene i Hoffsveien 47–49.
– Hvilken tilstand er den nåværende bebyggelsen i?
– Til å være et bygg fra den tiden, er den mer enn bra nok. Det kan fint bebos, men hvis man skulle selge leilighetene, ville man vært nødt til å oppgradere dem i henhold til dagens byggeforskrifter.
Teglsteinsblokken ble oppført i 1960 og kjøpt av OBOS i 2014. Den er delvis vendt mot et tun med lignende bebyggelse.
De 30 leilighetene er nå leid ut, men beboerne må ut sommeren 2020.
OBOS
(Mill. kr) | 1.h./21 | 1.h./20 |
Driftsinntekter | 7.197 | 5.584 |
Driftsresultat | 5.034 | 6.447 |
Resultat før skatt | 3.121 | 1.533 |
Årsresultat | 3.037 | 1.488 |
«Svært ressurskrevende»
«Hvilken vane man vil endre er valgfritt. Noen vil bruke mindre plast, eller la bilen stå. Andre velger shoppestopp, eller å spise mindre kjøtt. Valget er opp til hver enkelt», heter det i en av mange pressemeldinger om miljø fra OBOS, denne fra august i anledning #30dager for miljøet.
En uke tidligere kom OBOS med nyheten om at selskapet hadde satt seg «skyhøye miljømål». Den globale bygg- og anleggsbransjen står for 40 prosent av verdens klimagassutslipp.
«Noe av årsaken er at boligbygging er svært ressurskrevende, både når det gjelder energibruk i byggeprosessen, materialbruk i byggeprosjektene og mengden avfall som boligbygging fører med seg», skriver OBOS.
Flere boliger
– OBOS er veldig ivrig på å snakke om bærekraft og miljøvern, men river gjerne fullt brukbar bebyggelse. Er det et stort sprik mellom PR og praksis?
– Det korte svaret er at det gir flere boliger og mer miljøvennlige boliger, sier kommunikasjonsdirektør i OBOS, Åge Pettersen.
– De mest miljøvennlige byggene er vel de som allerede er bygget?
– Det er de ikke alltid. Dagens forskrifter sørger for lavere energibruk. Så er det sikkert tilfeller hvor det er bedre å rehabilitere, men det gjør vi ikke her.
– Velger OBOS profitt fremfor bærekraft?
– Vi har et ansvar for å bygge boliger også, sier Pettersen.
Bevaring ble vurdert
Å beholde bygningsmassen i Hoffsveien ble vurdert, men valgt bort, forklarer prosjektlederen.
– Da tomten ble kjøpt, utlyste OBOS et parallelloppdrag. Alle arkitektene fikk i oppdrag å komme med to alternativer. Ett med bevaring av eksisterende bygningsmasse, og ett med riving. På den måten kunne OBOS finne ut om det var forsvarlig å beholde bygningen som sto på tomten. Men vurderingen er gjort. Hvis man bygger fire punkthus, får man mest mulig lys og plass, sier Brørby.
– En bygningsmasse fra 1960 må oppgraderes såpass mye at man må se på regnskapet kontra å bygge nytt. Det skal være bra å bo i leilighetene. En fasade kan holde seg bra, men på innsiden må man renske ut absolutt alt, fortsetter han.
OBOS venter nå på godkjenning av reguleringsplanen, og håper å kunne starte byggingen av de nye blokkene i 2020.