– Bygg ut infrastruktur før boliger

Byutvikler og tidligere ordfører i København, Jens Kramer Mikkelsen, mener man må bygge ut infrastruktur lenge før man tenker boligutbygging.

T-BANE: Boligutbygging både i Søndre Nordstrand og på Fornebu er på vent fordi infrastrukturen er for dårlig eller fraværende. Foto: NTB SCANPIX

Jens Kramer Mikkelsen vet hva han snakker om. I 15 år satt han som ordfører i København og bidro til å få på plass metrosystemet i byen. Siden han gikk av i 2004 har han også hatt ansvaret for mye av byutviklingen i den danske hovedstaden.

Metro ble nøkkelen

Som ordfører fikk han Folketinget med på å vedta finansieringen av en metrolinje til Ørestad i 1992, og da metroen var på plass ti år senere, var det fortsatt et folketomt og øde område.

– Jeg fikk mange spørsmål om hva vi holdt på med, å bruke mange penger på å bygge ut en metro til et sted hvor ingen bodde, sier Mikkelsen.

Metroen fikk tilnavnet «prærieekspressen» og ble kraftig kritisert av flere. Mikkelsen deltok denne uken på Citykonferansen på Aker Brygge, hvor han fortalte bransjen hvorfor København har hatt suksess i sin byutvikling.

– Det var helt avgjørende for å bygge ut på Ørestad at vi flere år i forveien hadde metroen på plass. Vi hadde ikke fått det til uten å bygge infrastruktur først. Det var det som skapte verdiene og har bidratt til byutvikling flere steder i København, sier Mikkelsen.

Bydelen Ørestad blir nå omtalt som «et lite Manhattan», og befolkningen er ventet å mangedoble seg de neste årene.

TENK FØRST: – I København har det vært helt avgjørende å tenke kollektivtrafikk lenge før byutvikling, sier byutviklingsdirektør, Jens Kramer Mikkelsen, i  Nordic Real Estate Partners (NREP). Foto: Håkon Løtveit/Finansavisen
Follobanen har vært en planleggingskatastrofe, og Fornebubanen er utsatt for et politisk spill. Det mangler rett og slett politisk mot, og det haster å satse på infrastruktur
Per Jæger, Boligprodusentenes Forening

– Veldig på etterskudd i Oslo og omegn

I Stor-Oslo er mange områder satt på vent på grunn av manglende infrastruktur. Fornebubanen og Follobanen er begge blitt omtalt som skandaleprosjekter, og i det siste store utbyggingsområdet i Oslo, Gjersrud–Stensrud i Søndre Nordstrand, kan du bli avhengig av bil for å kunne komme deg til og fra.

– Jeg skulle ønske vi tenkte litt som i København. Man skal bygge 10.000 boliger på Gjersrud–Stensrud og har glemt infrastruktur. Man er avhengig av bil, og hvem er det egentlig som vil bo der da, spør Per Jæger, adm. direktør i Boligprodusentenes Forening.

SØNDRE NORDSTRAND: Gjersrud–Stensrud-utbyggingen sørøst i Oslo. Utarbeidet av 3RW Arkitekter. Foto: 3RW Arkitekter

Han peker videre på at Søndre Nordstrand ikke er alene om å stå i stampe.

– Follobanen har vært en planleggingskatastrofe, og Fornebubanen er utsatt for et politisk spill. Det mangler rett og slett politisk mot, og det haster å satse på infrastruktur, vi er veldig på etterskudd, sier Jæger.

– Vil satse på sentrum først

Gjersrud–Stensrud i Søndre Nordstrand er et boligområde som har ligget i Oslo kommunes arealplaner i 60–70 år, og det er ventet at det vil ta minst 15 nye år før man ser boliger der. Byråd for byutvikling i Oslo, Hanna Marcussen (MDG), sier at det er et område de ikke ønsker å prioritere nå.

KOLLEKTIVT: Byråd for byutvikling i Oslo, Hanna Marcussen, vil satse på Oslo sentrum før randsonene. Foto: NTB Scanpix

– Vi ønsker først og fremst å bygge innenfra og ut, altså å bygge ut i de mest sentrumsnære utviklingsområdene først. Gjersrud–Stensrud ligger et stykke frem i tid, rett og slett fordi det må planlegges og prioriteres midler til det først.

– Det er uaktuelt for oss å bygge ut dette området uten veldig gode kollektivløsninger, sier Marcussen.

– I over 60 år har man pekt på dette som et boligområde, hvorfor har man ikke tenkt infrastruktur tidligere?

– Det er en tabbe at man ikke har prioritert kollektivtrafikk til kommende boligområder tidligere. Dette gjør at vi nå henger etter og må prioritere hardt mellom prosjektene. Vi mener at det er viktigere å prioritere Fornebubanen, ny sentrumstunnel og nye trikker med mer kapasitet, sier Marcussen.