Proptech-startup selges for 20 millioner

Oslo-selskapet HomeFair overtas av Marketer Technologies. Gründerne mottar 20 millioner kroner i kontanter og aksjer.

BLIR MED VIDERE: Walid Mustapha (f.v.), Henrik Bjerke og Tyrone Nowell selger aksjene i HomeFair. Foto: Eivind Yggeseth
Bolig

HomeFair har utviklet en teknologi som bruker kunstig intelligens for å finne eiendomsmegleren som sørger for at en bolig blir solgt for den høyest mulige prisen.

Tjenesten kalles MeglerMatch, som basert på eiendomsregistre og prisdata analyserer seg frem til hvilke eiendomsmeglere som har oppnådd høyest salgspris basert på et sett forhåndsdefinerte kriterier, som adresse, etasje, areal og fasiliteter som balkong og garasje, samt om bad og/eller kjøkken er pusset opp siden boligen ble kjøpt.

HomeFair ble etablert så sent som i 2019. Nå selger de tre gründerne selskapet til et annet proptech-selskap, Marketer Technologies.

HomeFair prises til 20 millioner kroner i transaksjonen. Oppgjøret vil skje i form av kontanter og aksjer i Marketer Technologies.

Bakgrunn innen realfag

– Vi står bedre rustet til å lykkes sammen. Marketer har kjempesterk kompetanse på markedsføring og salg, mens vi har en veldig sterk analytisk kompetanse. Marketer har mange interessante tanker om nye produkter og nye markeder, sier Henrik Bjerke, som er daglig leder og en av gründerne i HomeFair.

Selv eier han 25 prosent av selskapet. De andre hovedaksjonærene er Walid Mustapha (52 prosent) og Tyrone Nowell (18 prosent).

HomeFair

  • Oppstartsselskap fra Oslo. Etablert i 2019.
  • Har utviklet MeglerMatch, en AI-tjeneste for hjelp til valg av eiendomsmegler.
  • Eid av Walid Mustapha, Henrik Bjerke og Tyrone Nowell.

Ingen av dem har bakgrunn fra meglerbransjen. Bjerke har i stedet en mastergrad i fysikk, mens Walid Mustapha har en doktorgrad i matematisk optimering og Tyrone Nowell har en mastergrad i kunstig intelligens (AI) og maskinlæring.

Hver tredje bolig

Marketer Technologies har på sin side utviklet et verktøy som automatisk utformer og distribuerer boligannonser i sosiale medier og nettaviser. Omsetningen har økt voldsomt de senere årene, og Finansavisen omtalte i høst at selskapet vil ekspandere utenlands.

– Nå markedsfører vi mer enn hver tredje bolig i Norge, sa daglig leder og gründer Amir Folkestad Habhab.

– Vi ser et stort potensial i deres eksisterende teknologi, og særlig i menneskene som er involvert, uttaler han i en pressemelding om kjøpet av HomeFair.